måndag 25 augusti 2008

Jag blir så trött...

Jag tittade på SVT2:s dokumentärserie Singelmammor. Den är inspelad i Stockholm, så alla gick omkring och sade "typ" och "wow" hela tiden. Där fanns en ung mamma, som var bostadslös och därför bodde hos sin syster i en etta. Det var så synd om henne. Trots att hon hade barn fick hon ingen förtur till en lägenhet. Tydligen råder det bostadsbrist i Stockholm.

Och nu kommer det som jag tycker är så märkligt, och som retar mig. Om en värmlänning eller en norrlänning inte får tag på något jobb, då tycker många stockholmare att de som är arbetslösa ska flytta. "Det finns jobb, men de där norrlänningarna vill bara ha bidrag för att kunna åka snöskoter och vägrar att flytta dit jobben finns!" Någon som har hört nollåttor säga så...?

Men då vill jag säga, att det råder faktiskt ingen bostadsbrist i Sverige. Det finns massor med bostäder. Det är bara att flytta. Då kan ju de kommunala bostadsbolagen slippa riva hyreshus där lägenheterna står tomma.

Visserligen kanske den där stockholmsmamman inte får något jobb, om hon flyttar till Ekshärad. Men å andra sidan får ju ekshäringen inte någon lägenhet om han flyttar till jobben i Stockholm, så det borde väl jämna ut sig...

Om jag skulle flytta till Stockholm för att jobba där, måste vi ju sälja vår sexrumsvilla, och vi skulle väl få 800-900 000 kronor för den. Vad får man för de pengarna i Stockholm? En etta med kokvrå?

3 kommentarer:

  1. Hej Robert!

    Helt rätt! Tycker jag, även om jag själv bor i storstan (med både man och ungar). Fast stockholmare är som bekant väldigt provinsiella, man får ha förståelse för dem helt enkelt. Händer minsta lilla grej, så behöver dom hjälp och tröst...

    MinaStina

    SvaraRadera
  2. Hej Angelica!

    Så kul att se dig här!

    SvaraRadera