torsdag 9 oktober 2008

Le Clézio

Jean-Marie Gustave Le Clézio. Så heter 2008 års mottagare av Nobelpriset i litteratur. Jag måste erkänna att jag inte har läst en rad av honom, men det säger naturligtvis mer om mig än om honom. Nu kommer vi snart att få läsa folkets röst på tidningarnas fora på nätet, där en massa personer ondgör sig över att Svenska Akademien har valt "en okänd författare som man aldrig har hört talas om." Det var till och med folk som sade så i fjol när Doris Lessing fick Nobelpriset.

Det är lustigt det där att varenda kotte anser sig kompetent att uttala sig om ifall rätt person fick Nobelpriset. Ingen ondgör sig över att de inte har hört talas om Nobelpristagarna i exempelvis kemi, men alla som har läst en bok tycker att de har något att tillföra i diskussionen om litteraturpriset.

I Nya Wermlands-Tidningen idag fick fyra personer på stan svara på frågan vem de tyckte skulle få Nobelpriset i litteratur. Svaren var Stephanie Meyaer, Stieg Larsson, Theodor Kallifatides och Astrid Lindgren!!!

Personligen anser jag att Astrid Lindgren är alltför avliden för att få några litteraturpris över huvud taget. Men när hon fortfarande levde tyckte jag att det var ganska lustigt att var och varannan svensk var upprörd över att hon aldrig fick Nobelpriset. "Hon har ju glatt så många barn över hela världen." Jag undrar om det var någon utanför Sverige som förväntade sig att just Pippi Långstrumps skapare skulle hamna på samma lista som Heinrich Böll, Gabriel Garcia Marquez, John Steinbeck, Selma Lagerlöf och Ernest Hemingway.

Varför är inte lika många upprörda idag över att priset inte har gått till JK Rowlings. Hon har också glatt barn över hela världen. Nej visst nej. Hon är ju inte från Sverige...

3 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg, Robert!

    Varför i fridens namn måste alla som faktiskt läser Nobelpristagare och annan litteratur i Nobelprisklass betraktas som snobbar och elitister?

    Det ständiga tjatet om A.L. är ju bara löjligt, men att skylta med bristande bildning är tydligen OK ...

    SvaraRadera
  2. Ja, den där ivern att framstå som så okunnig som möjligt tycker jag är förfärlig. Det är absolut inget fel med att vara okunnig. Jag är själv okunnig om en massa saker. Men att kokettera med det!

    Det påminner mig om filmen "Grabben i graven bredvid". (Jag har tyvärr inte läst boken.) Det har blivit slut mellan den manlige huvudrollsfiguren och bibliotekarien. Istället har han fått ihop det med en kvinna som uttalar: "Har man läst en bok, har man läst alla!"

    För övrigt undrar jag varför inte doktor Anders Halvarsson har fått Nobelpriset i medicin. Han var ju så bra i TV-programmet Livslust...

    SvaraRadera
  3. Hej Robert!

    Jag vill bara tala om att jag har skrivit kapitel 2 i Bloggromanen "Vi möttes på ICQ"

    Det skulle vara roligt om du kom in och läste vad jag skrivit och kommentera vad du tycker. Hoppas att jag har minskat ner på mina kommatecken.

    Solvarma hälsningar från Irene

    SvaraRadera