måndag 15 december 2008

Konstigt, Expressen!

Elisabet Höglund har en krönika i dagens Expressen om språket på radion. Hon tycker bland annat att radiojournalisterna är dåliga på att använda tungspets-r och hon pekar på grammatiska felaktigheter.

Eftersom det finns en kommentarfunktion till krönikan, plitade jag ned följande lilla inlägg:

Jag tycker att Elisabet Höglund har rätt i mycket av det hon skriver i artikeln. Även tidningsjournalister skriver ofta "det kommer bli" istället för "det kommer att bli." Och även jag saknar tungspetsärren, men det tycks vara omöjligt att få stockholmare att uttala bokstaven "R" ordentligt.

Men detta mitt inlägg ströks omedelbart av Expressens censor. Två gånger till och med. Jag har skrivit till Expressens nättidningsredaktör Thomas Mattsson och frågat varför, men inte fått något svar. Är det för att jag hade synpunkter på tidningsjournalisters språk, eller är det för att jag nämnde stockholmare? Om man inte får säga något om stockholmskan, är det lite märkligt att synpunkter om skånskan tillåts bland kommentarerna.

Jag har inte fått svar från Thomas Mattsson.

1 kommentar:

  1. Expressens oerhört jobbiga censursystem stör sig på alla möjliga ord. Det går t ex att säga gäng men inte pack...

    SvaraRadera