måndag 9 juli 2012

Hoppas författaren inte såg det!

Idag fick jag en bok med posten, som jag beställt från ett antikvariat. Det är Efraim Briems bok Mysterier och Mysteriförbund, tryckt 1932.
På försättsbladet finns en dedikation. Där står: "Jörgen Faxe med tillgivenhet från författaren."
Detta hände sig ju på en tid då författare inte satt i bokhandeln och skrev hälsningar i böckerna för fulla muggar, så det var nog en personlig hälsning.
Det är bara en sak... Ni vet hur gamla böcker gjordes. Man var tvungen att sprätta upp sidorna för att kunna läsa dem. Och den här boken är till största delen osprättad! Tydligen brydde sig aldrig Jörgen Faxe om att läsa boken.
Jag hoppas att Efraim Briem aldrig fick veta det...

3 kommentarer:

  1. Uff då! Det var synd...

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Om jag inte missminner mig så skriver Torgny Lindgren i sin bok Minnen om en författare som fick mängder av böcker sända till sig. Författaren var noga med att böckerna skulle sprättas, så att inte någon efter hans död skulle se att de aldrig blivit lästa.

    SvaraRadera