torsdag 8 februari 2018

Veckans utmaning - En element-fyrväppling

Jag är lite sen på bollen, men jag vill vara med i Kulturkollos veckoutmaning. Denna gång handlar det om att göra en kulturell fyrväppling kring de fyra elementen. Därför ska man skriva om:


  • en film man associerar med ett av de fyra elementen
  • en bok man associerar med ett annat av de fyra elementen
  • musik man associerar med ett tredje och
  • en TV-serie man associerar med det fjärde elementet

Som film väljer jag ett avsnitt ur filmerna om Pippi Långstrump, där de färdas i en luftballong.

Boken får bli Resan tillbaka av Karina Johansson, där en förödande brand (eld) har central betydelse.

Musiken hämtar jag från Finland, närmare bestämt den finländska nationalsången, där texten lyder:

Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
Ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
Mer älskad än vår bygd i nord,
Än våra fäders jord.

Rederiet väljer jag som TV-serie. Den utspelade sig ju på Östersjön, det vill säga på vattnet.

8 kommentarer:

  1. Toppen att få in Finlands nationalsång i fyrväpplingen, ju!

    SvaraRadera
  2. rolig utmaning det här. jag märker att jag funderar vidare

    SvaraRadera
  3. Ja där fick du till det. Finlands nationalsång🇫🇮

    SvaraRadera
    Svar
    1. Associationen var kanske inte alldeles självklar 😄

      Radera
  4. Rederiet är nostalgi :) Brukade jag titta med mommo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Och minnena kom ju tillbaka i samband med Johannes Brosts bortgång. Vem kan glömma Joker?

      Radera