söndag 22 juli 2018

En smakebit på söndag - Skogsliv vid Walden

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser är Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau.

År 1845 byggde sig Thoreau en stuga vid tjärnen Walden nära Concord i Massachusetts. Han levde där nära naturen i över två år och hade under tiden få kontakter med civilisationen. Skildringen av det enkla och oberoende livet i skogarna är ett gott exempel på hans kritik mot det framväxande moderna samhällets avigsidor. Thoreaus egensinniga tänkande har påverkat miljoner människor världen över.

Smakbiten är hämtad från sidan 107:

Jag grävde min källare i en backsluttning mot söder, där ett murmeldjur förr grävt sitt bo, ned genom sumak- och björnbärsrötter och de understa vegetationslagren, sex fot i fyrkant och sju fot djup, ned till fin sand, där potatis inte skulle frysa ens under den strängaste vinter. Jag lät sidorna vara i avsatser och stensatte dem inte; men eftersom solen aldrig kommit dit, bibehåller sanden ännu sitt läge. Det var endast ett par timmars arbete. Jag fatt ett särskilt nöje i att bryta mark på detta sätt, ty på nästan alla breddgrader gräver man sig så ned i marken, när man söker ernå en oföränderlig temperatur. Under de mest storartade hus i städerna finns alltjämt den källare, där de förvara sina rötter såsom i forna tider; och långt efter att hela överbyggnaden försvunnit, kan ännu eftervärlden finna dess plats genom tandhugget i jorden. Ett hus är fortfarande endast en sorts kupa över nedgången till en lya.

23 kommentarer:

  1. jag har en annan bok av Thoreau som väntar, tack för fin smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för en bok? Den om resan på Concordfloden?

      Radera
  2. Det låter skönt, att bo så där off the grid.

    SvaraRadera
  3. Thoreau känner jag ju väl till, men tänk att jag aldrig läst något av honom!

    SvaraRadera
  4. Undrar vad han hade tänkt om dagens samhälle...

    SvaraRadera
  5. Jeg vokste opp på en gammel gård. Huset tror jeg var fra 1776. Der hadde vi jordkjeller under huset og foreldrene mine hadde poteter og krukker med syltetøy og flasker med saft i kjelleren. Jeg likte ikke å gå ned der, jeg syntes det var mørkt og skummelt :-)
    Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordkällare var en mycket bra uppfinning.

      Radera
  6. Tror inte att jag har läst något av Thoreau, i alla fall inte vad jag kan minnas, men känner förstås till honom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En klassiker, men läses nog inte så ofta idag.

      Radera
  7. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Alldeles okänd för mig. Måste kollas upp, låter som en klok man. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Denna har jag läst, en helt fantastisk bok. En läsupplevelse utöver det vanliga. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med böcker utanför den litterära allfarvägen.

      Radera
  10. En klassiker. Har inte läst den men kan tänka mig att den och Väggen påminner om varandra i berättarstilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Väggen. Kanske får läsa den senare.

      Radera
  11. Walden är verkligen bra. mycket tänkvärd. men ibland skrattar en åt Thoureaus högtidliga predikande. jag älskade boken och köpte genast hans Dagboksanteckningar. Väggen är också jättebra, men har inget alls gemensamt med Walden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken har ett rejält förord, skrivet av Frans G Bengtsson. Det blir också lite storvulet ibland :)

      Radera