lördag 21 juli 2018

Helgfrågan v. 29

Helgfråga från Mias bokhörna. Hon har semester nu och har gett Helgfrågan tilläggsnamnet sommaredition. Sommaredition innebär att det är samma fråga veckorna 27-31. Och helgfrågan lyder:

Vad läser du nu?
Bonusfråga: Har du något restips?


Igår kväll läste jag klart Dan Browns Begynnelse. En bladvändare, precis som alla andra av hans böcker. Den här gången handlade det om svaret på mänsklighetens ständiga frågor: Vadan och varthän? Eller med ett modernare språk: Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg?


Veckans restips får bli Mus-Olles museum i Ytterån i Jämtland.
Mus-Olle var en mycket speciell man, som sparade allt. Och när jag säger allt, så menar jag ALLT. Verktyg, flaskor, tablettaskar. Han har även balsamerat djur. Även löss!
Hans samlade saker har blivit ett museum.
Vart och ett av föremålen är kanske inget att se. Hur roligt är det att titta på en tom tablettask? Men det är mängden som gör det. I museets samlingar lär det finnas 150000 objekt!
Här är en länk till museets hemsida.

12 kommentarer:

  1. Annorlunda restips! Något för den med samlarmani. :) Dan Browns bok vill jag nog läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man Dan Browns böcker så gillar man den här. Han skriver på samma sätt i alla böckerna om Robert Langdon.

      Radera
  2. Det var ett ovanligt och kul restips! :) Dan Brown har jag läst en bok av, fastnade inte riktigt men hans böcker är poppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns små pärlor här och där i vårt land.

      Radera
  3. Jag hoppas lössen inte är sparade i håret, hehe. Dan Brown vill jag läsa och har en del av böckerna.

    SvaraRadera
  4. Löss? Samlar man så ska man göra det på riktigt. Dan Browns senaste är just utläst.

    SvaraRadera
  5. om jag kommer på det hållet ska jag försöka besöka Mus - Olles museum även om jag i princip inte är så våldsamt intresserad av balsamerade löss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man tänja på sina principer 😂

      Radera