måndag 20 augusti 2018

Tematrio - Rosa

Det är måndag och då är det Lyrans tematrio. Den här gången är temat rosa. Så här skriver Lyran: Ny vecka, ny färg. Återigen kan ni tolka frågan lite som ni vill och berätta om rosa omslag, författare eller huvudpersoner vid namn Rosa eller något annat påhittigt. Bara ni förklarar hur ni tänker.

Berätta således om tre bra böcker på temat ROSA!

Den första boken får bli Boktjuven av Markus Zusak. Men hur tänkte han nu, undrar ni. Vad är kopplingen till rosa?
Boken handlar om nioåriga Liesel Meminger, som bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Och Liesels barska fostermamma heter Rosa Hubermann.

Den finländska författarinnan Anni Ylävaara fick 2011 motta Finlandiapriset för sin roman Kupé nr. 6.
Boken handlar om en ung arkitektstuderande, som tar Transsibiriska järnvägen till Ulan Bator för att studera grottmålningar. Hon delar kupé med en vodkapimplande buse, som är på väg till ett bygge. I den trånga kupén möter öst väst och under den flera veckor långa resan berättar den manschauvinistiske mördaren hårresande historier om sitt liv och om sitt land, Sovjetunionen.
Och Anni Ylävaaras pseudonym är Rosa Liksom.

Till sist När klockan slår fem av Denise Rudberg.
Det är sensommar och Stockholm skakas av ett par överfallsvåldtäkter i de finaste kvarteren på Östermalm. När ett av våldtäktsoffren mördas får åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kolleger ta sig an det känsliga fallet. De misstänker ganska snart att det finns kopplingar till en serie våldtäkter som skedde tjugo år tidigare i Lunds studentkretsar. Tillvägagångssättet då liksom nu är utstuderat - efter att noggrant ha valt ut sina offer tar sig gärningsmannen in i deras hem när de sover.
Romanen är riktigt spännande. Vi får ta del av en misslyckad utredning i Skåne 1994 kring de våldtäkter som ägde rum då och följer i nutid Stockholmspolisens arbete i nutid med att försöka finna sambanden och därmed kunna finna gärningsmannen. Varvat med polisarbetet får vi en inblick i polisernas och åklagarnas privatliv. Vi får en tydlig känsla av Marianne Jidhoffs aversion mot älskarens dreglande korkade hund Putte.
När klockan slår fem är huvudsakligen välskriven och det är inte lätt (åtminstone för mig) att komma på gärningsman och motiv. Vissa gissningar hade jag väl när det gäller gärningsmannen, men det berodde mest på deckargenrens dramaturgi. Motivet däremot hade jag aldrig kunnat gissa. Detta är en bok som jag rekommenderar till alla som gillar deckare som varvar spänning och feelgood.
Och just det ja. Bokryggen är rosa!

14 kommentarer:

  1. Kupé nr 6 känner jag inte till men den låter som nånting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte läst den, bara hört talas om den.

      Radera
  2. Boktjuven är en av mina verkliga hyllvärmare ... och inte har jag läst dina andra två heller! Men jag tycker du hittat fyndiga rosa-varianter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven är en mycket gripande bok och mycket läsvärd.

      Radera
  3. inte helt enkelt att koppla på temat....

    SvaraRadera
  4. Kupé nr 6 verkar väldigt intressant. Och Denise Rudberg har jag tänkt läsa åtminstone en bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått för mig att Denise Rudberg alltid är med på sina böckers omslag.

      Radera
  5. Boktjuven är ju fantastisk. Sorglig, men ändå hoppfull. Denise Rudbergs böcker har jag inte läst en enda, jag kanske borde det. Kupé låter väldigt originell, den blev jag extra nyfiken på. Tack för tips.

    SvaraRadera