fredag 7 januari 2011

Mycket snö idag

Det har snöat en hel del idag. Jag var ute i förmiddags och skottade. Efter att ha skottat i över en timme och borstat av bilarna, så kom tanten ut och sade att bilen hon skulle använda inte var tillräckligt avsopad. Morr! Ett vänligt ord för att jag skottat snön hade ju varit trevligt. Sedan kom snöplogen, och då var det till att skotta igen.

Hos grannen var det mycket snö på garageuppfarten. Inga spår i snön, så jag förstod att de var bortresta. Jag tyckte synd om dem, så jag gick dit och skottade. Ett par timmar senare såg jag grannen. Jag frågade honom om de varit bortresta, men det hade de inte varit. Tydligen hade de suttit inne och myst medan jag var ute och skottade.

I morgon tror jag att jag stannar inne!

torsdag 6 januari 2011

De enkla sanningarna

Visst är det väl skönt med enkla sanningar. Ingen eftertanke. Nicht diskutieren - nur marschieren!

Den här sanslösa musikaliska sketchen är ett exempel på det:

Deckarnovellen klar

Nu har jag skrivit klart min deckarnovell, så i morgon lägger jag den på lådan. Som jag skrev tidigare, så har ju Semic en deckarnovelltävling med deadline den 10 januari. Tänk om man kunde vinna och få komma med i Semics deckarnovell nästa år. Nåja, vad är väl det värt egentligen? Det kan ju vara fruktansvärt tråkigt och dödtrist och tråkigt och... alldeles underbart!

lördag 1 januari 2011

Lycka i en chokladbit

Med alla dessa helger följer även choklad! Och en massa annat godis. Jag fick en marsipangris i julklapp. Den är slut...

Men framför allt är det väl Aladdinasken som förknippas med jul. Lika hopkopplat med svensk jul som grisfötter och Kalle Anka. Många får ju slåss för att hinna få sin egen favoritbit. Men det slipper jag. Av någon märklig anledning brukar körsbär i likör finnas kvar när asken kommer till mig. Det är ett av julens mysterier, att den godaste chokladbiten finns kvar, även om flera andra har fått ta före mig. De kanske är snälla och avstår från den av ren artighet och godhet, vad vet väl jag?

Gott Nytt År

Så var det då ett nytt år igen. Jag kanske borde gå emot mina principer och avge några nyårslöften.

Jag ska skicka min roman Bileam till fler förlag.
Jag ska fortsätta med den andra romanen, Ben.
Jag ska bli klar med I väntan på vad då, så att jag kan skicka den till något förlag.
Jag ska bli mycket bättre på att skriva på denna blogg!

Det får räcka så länge ;)

onsdag 29 december 2010

Bara en pärla

Bara en pärla blev bara mer och mer spännande, så jag var tvungen att läsa klart den. Det var verkligen en läsupplevelse. Om jag dock ska börja med det negativa, så är början lite seg. Det är väldigt många människor att hålla reda på. Språket lämnar också en del övrigt att önska. Lite bättre meningsbyggnad och lite färre klichéer av typen: "Det kändes som att orden var tagna ur en av hennes romantiska drömmar om riddaren på den vita springaren. Orden som hon drömt om skulle bli sagda hade precis uttalats" hade varit att föredra.

Men intrigen är alldeles utmärkt. Läsaren får följa Emma, som inte vill acceptera att väninnan Angelika skulle ha begått självmord. Ibland ges små tillbakablickar av händelser för flera decennier sedan, som kanske har samband med händelserna kring Emma. Det doftar lite Camilla Läckberg kring Karina Johanssons debutroman.

Det är roligt att händelserna är förlagda till författarinnans egen hemort Sunne. För oss som varit där, är det lätt att se framför sig när Emma promenerar förbi "Slottet" och andra kända Sunnemiljöer.

Boken avslutas med en riktig "cliff-hanger", så vi kan se fram mot fler böcker av Karina Johansson, där vi säkert även får återknyta bekantskapen med flera av figurerna i Bara en pärla.

måndag 27 december 2010

Julböcker (och tävling!!!)

Så är då julhelgen avklarad. Den har varit lugn och behaglig, vilket ger mer tid till bokläsning. Jag hade tänkt läsa klart Karina Johanssons bok Bara en pärla, men så blev det ju julafton, och titta vad Tomten hade med sig! Mord under julgranen. Deckarnoveller av Håkan Nesser, Åke Edwardson, Katarina Mazzetti, Inger Frimansson, John Ajvide Lindqvist, Henning Mankell, Torbjörn Flygt, Arne Dahl, Maria Ernestam och Johanna Nilsson. Jag blev ju bara tvungen att läsa den.

Och gissa vad! I boken stod det också om en novelltävling. Den som skriver den bästa deckarnovellen kan få den publicerad i nästa års juldeckarantologi! Men det är bråttom. Deadline är redan den 10 januari. Det står mer om tävlingen här. Bråttom, bråttom. Men jag tror att jag har en novell liggande, som med lite bearbetning skulle kunna skickas in. Det är ju alltid kul med sådana här tävlingar.

Nu ska jag fortsätta med Bara en pärla. Jag är snart färdig med den.

onsdag 8 december 2010

Vad har de på huvudet? II

Påven och patriarken av Alexandria, Shenouda III. Vad är det för hjälm han har på sig?

lördag 4 december 2010

Vilken bok ligger på nattygsbordet?

Vad läser ni för bok just nu? Vad ligger på nattygsbordet? Själv läser jag Karina Johanssons "Bara en pärla".

Det går så sakta

Usch, så dålig jag har varit på att skriva på romanen. Det har inte blivit många ord den senaste månaden. Brödjobbet tar alldeles för mycket tid. Jag vill ju skriva varje dag! Varför är jag inte förmögen? Då skulle jag kunna häcka i en skrivarlya på dagarna och bara skriva.