lördag 25 februari 2017

Pastor Viveka och tanterna

Titel: Pastor Viveka och tanterna
Författare: Annette Haaland
Förlag: Månpocket (2016)
Antal sidor: 287

Jag har inte läst något av Annette Haaland tidigare, så därför var det intressant att få prova på Pastor Viveka och tanterna.
Boken handlar om frikyrkopastorn Viveka, som har börjat tröttna på att vara till för alla andra. När en av tanterna i församlingen hittas död börjar Viveka nysta i fallet. Kan det gå en mördare lös?
Det är en lättläst bok. Inga krångligheter. Och ibland är det skönt med sådana böcker. Men det känns ändå som att det är något som fattas. Det är kanske för att jag tycker att själva deckarhistorien är för tunn. På slutet ska alla trådar knytas samman, och det är väl där och då som boken pyser ihop. En bra deckarhistoria har väl alltid en osannolik mördare, men när berättelsen når sitt slut så sitter jag där som ett frågetecken. Motivet kändes alltför svagt. Så det blir nog ingen mer Haaland för mig.

Jag lånade boken av min fru så i Kaosutmaningen får den här boken svara mot punkt 23: En lånad bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar