söndag 12 juli 2020

En smakebit på söndag - Svensk soldat

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Svensk soldat och är skriven av Jan Fridegård.

Svensk soldat är den första delen i en romansvit om fem delar. Fridegård skriver om sin farfarsfar som var indelt soldat, men först handlar denna bok om hans farfarsfarmor, bonddottern Margareta Ericsdotter, som blir med barn med en polack. Detta skulle vara en stor skam om det kom ut och hon pekar istället ut soldaten Johan som befinner sig i Finland för att kriga mot ryssen. Det är 1790-tal på den uppländska landsbygden.

Smakbiten är hämtad från sidan 95:

När Margareta kom in på gården stod både fadern och Hällström vid vagnen. De resonerade med brännvinsröster och slog med händerna. Såg nästan ut att vara osams.
- Margareta har väl nåt att säja själv också, sade Hällström när han fick se henne.
- Ungarna ska väl lyda sina föräldrar.
- Inte sen dom har egen karl och ska ha barn.
- Va' gapar ni efter? frågade Margareta.
- Jo, far din säger att du ska stanna hemma och jag säger att du hör till oss nu. Jaså, du har fått stånkan av gumman?
- Ja tack farbror.
- Är den inte bra?
- Den finaste jag sett i hela mitt liv.
- Den ska liksom föreställa fästmansgåva nu när Johan inte är hemma och kan göra någon själv....
"Nog vill jag till de snälla människorna" tänkte Margareta. "Men tänk om Johan kommer hem."
- Nog vill jag komma till er men far behöver hjälp nu till sådden.
- Ja, just det du, sade Eric Hansson förnöjd.
- Du ska int gå på gälena som du är nu, sade Hällström. Hemma hos oss behöver du bara fnaska med lite smått.

14 kommentarer:

  1. inte så förtjust i långa dialoger, sett filmatiserad Fridegård i svt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar böcker med många dialoger. Jag tycker det ofta ger fart åt handlingen.

      Radera
  2. Jan Fridegård vet jag att jag har läst, för en väldig massa år sedan, men vilken har jag inget minne av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte en författare som omtalas så mycket nu för tiden.

      Radera
  3. ständigt detta dividerande om kvinnors giftermål. och det var herrarna som bestämde. "gälena" har jag inte stött på tidigare. ska konsultera SAOB. och inte "fnaska" i den här meningen heller. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vart fall i västra Värmland säger man "gâlena" om gärdena. Det är ett långt öppet a-ljud. Nej, fnaska har jag aldrig hört i ett sånt här sammanhang tidigare. Känns som att det är ett gammalt ord som har fått förändrad betydelse.

      Radera
  4. Läst något av Fridegård, men det är länge sen, minns inte vad det var för bok, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta som läst något av Fridegård gjorde det nog för längesen :)

      Radera
  5. Ja, som sagt var, jag läste Fridegård i skolan (typ på 80-talet). Men minns inte vilken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns inte som att han är speciellt "inne" :)

      Radera
  6. Intressant, såg i mitt bokregister att det är tjugo år sedan jag läste Fridegård! Och han är alls inte en oäven författare. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbit! Bara läst Torntuppen av Jan Fridegård. Läsvärd.

    SvaraRadera