söndag 19 juli 2020

En smakebit på söndag - Hotell Angleterre

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Hotell Angleterre och är skriven av Marie Bennett.

SVERIGE 1940. Andra världskriget rasar i Europa och nygifte Georg blir inkallad för att försvara gränsen mot Finland. Han hamnar i ett militärläger i Norrbotten, med isande kyla och ett sadistiskt befäl. Händelserna i lägret leder till uppror och blodspillan och till att Georg slutligen blir internerad på falska grunder.
Hemma i Malmö blir Georgs övergivna fru Kerstin vän med den gåtfulla Viola. Till sin förvåning blir Kerstin förälskad, och trots sina olikheter inleder de en passionerad kärleksrelation. Men den glamorösa Viola bär på många hemligheter och snart ska Kerstin upptäcka att det Viola döljer innebär en fara - för dem båda.

Smakbiten är hämtad från sidan 187:

Jag sänker huvudet under vattnet och roar mig med att blåsa bubblor ett tag, innan jag lutar mig tillbaka och bara njuter. Håret klistrar sig runt ansiktet på mig, men jag orkar inte bry mig om hur det kommer att se ut då det har torkat. Efter en stund öppnar jag ögonen. Så blek jag är! Jag höjer en fot ovanför vattenytan och ser tusen glänsande små droppar rinna längs benet och ner i karet igen. Huden är täckt av små ljusbruna hår. Jag har inte brytt mig om att raka benen på hela vintern. Plötsligt självmedveten sänker jag ner foten i vattnet igen, och betraktar istället de vackra marmoreringar som ljuset åstadkommer på magen och bröstet. Könshåret vajar befriat, likt sjögräs, strax nedanför.

26 kommentarer:

  1. känner inte till boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. verkar vara en läsvärd bok, jag har inte heller rakat mina ben...

    SvaraRadera
  3. Okänd bok för mig och känns väl egentligen inte som något jag vill läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en intressant bok, ska kolla upp den!

    SvaraRadera
  5. Det lät som en intressant bok. Visst finns det ett riktigt hotell som heter sådär? Eller nästan sådär i alla fall?

    SvaraRadera
  6. Den hørtes interessant ut. Jeg ser den er utgitt på norsk og, så jeg skriver den ned for senere lesning :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan säkert vara intressant att från ett norsk perspektiv läsa om krigsåren i Sverige.

      Radera
  7. Den här köpte jag på en bokrea för flera år sedan och har totalt glömt bort den sen dess. Är den bra än så länge? Önskar dig en fin söndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att den är bra. (Tack det samma!)

      Radera
  8. Känner igen titeln. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Den här boken tyckte jag mycket om! Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är välskriven. Tack det samma!

      Radera
  10. Ja du vet ju vad jag tyckte om den när jag läste den ;) Hoppas på fler böcker av Marie Bennett! Var något på gång 2015 när jag läste denna....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge håller den måttet :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Historiska romaner kan vara intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är lite förtjust i historiska romaner.

      Radera
  12. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera