söndag 14 augusti 2022

En smakebit på søndag - Shuggie Bain

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Shuggie Bain och är skriven av Douglas Stuart.  

Året är 1981 och industristaden Glasgow är nere för räkning under Thatchers järnhårda styre. Varven och stålverken ligger utspridda längs floden Clyde som rostande dinosaurier. Invånarna kämpar för att överleva. Agnes Bain har alltid haft större drömmar än så, med sitt svarta hår och sina skinande tänder liknar hon en riktig stjärna, ämnad för något finare och bättre. Men när hennes man lämnar familjen faller allt samman. Agnes och de tre barnen försöker bygga upp en ny tillvaro i en litet gruvsamhälle avund. Agnes medicin heter öl och vodka men det blir snart barnens uppgift att ta hand om henne. Shuggie Bain, minstingen, är den som håller ut längst. Han drömmer sig också bort, från gruvområdet och de hånfulla blickar som aldrig låter honom glömma att han är annorlunda.

Smakbiten är hämtad från sidan 15:

I rummet intill knarrade mannen med det skära ansiktet till liv. Han kliade sig högljutt och började suckande samla tillräckligt med livslust för att ta sig ur sängen. Han satte fötterna i golvet som två tunga säckar slaktkött och hasade sig med uppenbar möda fram till dörren. Det välbekanta ljudet av handtag och lås hördes, sedan var han ute i den mörka korridoren och trevade sig blint fram med fingrarna längs väggen. När han kom till Shuggies dörr höll pojken andan och vågade inte röra sig förrän han hörde lampsnöret i badrummet plinka till. Mannen hackade hostande igång lungorna, och Shuggie försökte att inte lyssna när han pissade och samtidigt spottade upp slem i toalettstolen.

22 kommentarer:

  1. en bok som stannar kvar, en stark kärlek mellan mor och son

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara hunnit läsa en liten bit, men det ska bli intressant.

      Radera
  2. Jag kan tänka mig att beskrivandet av det brittiska samhället i början av 1980-talet är riktigt mörkt. Det är inte en fin sida som jag läst om i mina historieböcker. Tack för smakebit.

    SvaraRadera
  3. Den boken har ju synts en hel del, minst sagt. Jag har än så länge inte känt mig sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett tag såg man den lite överallt, så jag är nog lite sen på bollen.

      Radera
  4. Jag känner till boken men den verkar så dyster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan omslaget är dystert. Får väl se hur den är.

      Radera
  5. Den här blev så hypad så jag nästan blev lite skrämd men jag älskar att läsa om Skottland och ska nog ge mig på den i framtiden.

    SvaraRadera
  6. Känner inte till boken eller författaren tyvärr. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan imponerande att du inte sett boken tidigare, för ett tag dök den upp på nästan varenda bokblogg ;)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Har den oläst i hyllan. Borde ändra på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att man kan ha så många olästa böcker i hyllan :)

      Radera
  8. Tyckte mycket om den här, mörk men finns också ljus. Tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Den här gjorde ett starkt intryck, oj så bra skriven den är. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  10. Ångrar att jag läste den på engelska, tror det påverkade mitt intryck negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du i alla fall inte skylla på översättaren ;)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Lät inget vidare det där. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har det inte så lätt alla gånger...

      Radera