tisdag 23 augusti 2022

Tisdagstrion: Böcker jag ser fram emot att läsa

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat böcker jag ser fram emot att läsa. Här är min trio:   

Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij är jag pepp på. En dystopi där människor efter ett utplånande krig har sökt skydd mot den dödsbringande miljö kriget har skapat ovan jord. Det finns tydligen uppföljare också, men jag får börja med den här.
Djävulen och det mörka vattnet av Stuart Turton. Jag tyckte väldigt mycket om De sju morden på Evelyn Hardcastle av samme författare, så den här ska bli intressant att läsa.
1795 av Niklas Natt och Dag har jag helt glömt bort. Jag har ju läst 1793 och 1794, så jag måste givetvis även läsa sista delen i serien.

24 kommentarer:

  1. Har fortfarande inte läst 1793, det kanske borde åtgärdas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många som gillade den, men det finns också många som tycker den är vämjelig.

      Radera
  2. Jag hade helt missat att Turton skrivit en ny bok, den måste jag genast jaga rätt på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina förväntningar är ordentligt uppskruvade.

      Radera
  3. Jag har inte läst 1793 och inte någon bok av Turton än

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du måste läsa De sju morden på Evelyn Hardcastle!

      Radera
  4. De sju morden på Evelyn Hardcastle har jag i läslistan, men den har inte blivit läst ännu och av Natt och Dags böcker har jag bara läst den första. Den var bra, men jag tvekar inför nästa. För mycket våld, befarar jag. Men 1793 var ändå en målande, livlig och otäck berättelse från Stockholm. Mycket skickligt skriven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra böcker, men visst är det mycket våld och äckel i Natt och Dags böcker.

      Radera
  5. Metro 2033 är jag också pepp på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kommer att tycka riktigt bra om den.

      Radera
  6. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  7. Jag är nyfiken på alla i din trio!

    SvaraRadera
  8. Gluchovskij har jag inte läst men känner till serien. 1793 står i hyllan. har försökt läsa flera gånger men stupar ganska tidigt på äckliga skildringar. men jag tror säkert att Niklas Natt och Dags böcker är väldigt bra.

    SvaraRadera
  9. Metro 2033 har jag läst och även den första uppföljaren. Ja, börja med den första boken, den är riktigt bra 🙂

    SvaraRadera
  10. Metro 2033 har jag också funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att sådana dystopier kan vara intressanta.

      Radera
  11. Undrar hur det gått för Gluchovskij? Rysk domstol fattade beslut om att han skulle gripas, eftersom han fördömt invasionen och kritiserat Putin. Detta var nu i juni. Har inte sett vad som sen skett i detta. Fruktansvärt hemskt det som sker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vidrigt. Vi var nog många som trodde att Ryssland skulle slå in på en demokratisk väg efter Sovjetunionens upplösning. Istället har man fått den nuvarande fascistregimen.

      Radera