måndag 28 december 2009

Värnlösa Barns Dag

Idag är det Värnlösa Barns Dag. Tidigare hette den Menlösa Barns Dag. Det var alltid roligt att gratulera andra barn på "namnsdagen" på Menlösa Barns Dag. Vi förstod ju inte vad dagen egentligen fanns till för. Att det handlade om att minnas de oskyldiga (menlösa) barn som kung Herodes lät mörda i Betlehem.

Egentligen borde den här dagen lyftas fram mer. Inte nödvändigtvis för de mördade barnen för 2000 år sedan, men som en dag då vi kunde uppmärksamma alla de barn som far illa här och nu.

5 kommentarer:

  1. Robert, visst ska vi minnas alla dessa arma ungar.
    PS, jag glömmer aldrig denna dag eftersom jag gifte mig med min älskade 1973....DS

    SvaraRadera
  2. Inger, en näsvis fråga som du inte alls behöver svara på. Varför valde ni just den dagen för ert bröllop?

    SvaraRadera
  3. det är ju så länge sedan, man jag tror att det var så att vi båda var lediga från våra dåvarande jobb och att min mor och far hade gift sig på den dagen....

    SvaraRadera
  4. Ja, det tycks ju ha gått bra! ;)

    SvaraRadera
  5. Mycket bra! Vi är ett lyckat team som (oftast) drar åt samma håll. Våra tjugo år som keramiker i det egna krukmakeriet formade oss bra! Man kan inte jobba/skapa om man inte är på samma våglängd!

    SvaraRadera