lördag 22 augusti 2015

Jag är allt lite tveksam

Stora rubriker på Aftonbladets löpsedel idag. Man kan få tjuvläsa det som kallas fortsättningen på Millennietrilogin. Boken heter "Det som inte dödar oss". Men jag vet inte jag. De tre böckerna skrevs ju av Stieg Larsson och han är väldigt död. Istället är det David Lagercrantz som har tagit på sig det synnerligen märkliga uppdraget att fortsätta serien.
Uppmärksamheten har ju varit mycket stor, och därför kommer väl boken att sälja, men jag är allt lite tveksam. Visst är det tråkigt att Evert Taube är död, men för den skull kan man väl inte be Tomas Ledin komponera några nya Taubevisor.
Så jag avvaktar allt. Om andra bokbloggare blir lyriska efter att ha läst Lagercrantz' bok, så får jag kanske ompröva. Nyfikenheten finns förstås. Men jag rynkar lite försiktigt på nosen tills vidare.

8 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Jag är också tveksam. Tycker det är bättre att man inser att författaren i fråga inte kommer att skriva fler verk och nöjer sig med det som finns och som faktiskt är bra. Det gäller många med Stieg Larsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är förmätet av Lagercrantz att ta över en hyllad författares romanfigurer och göra dem till sina egna.

      Radera
  2. Är också lite misstänksam. Men samtidigt nyfiken. Får nog läsa den och se efter om det blir flipp eller flopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får hålla koll efter en recension på din blogg!

      Radera
  3. Ska jag vara ärlig så fattar jag inte riktigt hur han kan göra så. Som att det är samma sak som att Larsson skrev en fjärde bok. Nä, sjukt tveksam. Blir gärna motbevisad, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir kanske en succé enligt devisen "Allting går att sälja med mördande reklam"...

      Radera
  4. Näe, jag tänker inte läsa den. Men det sa jag om serien, Sagan om Isfolket också. Men, men man kan ju ändra sig:-) Just nu tycker jag bara det känns väldigt konstigt att göra något sådant här. Jag ser bara ordet PENGAR framför ögonen.

    SvaraRadera