onsdag 19 augusti 2015

Kvinnoalfabet - A

Bloggen Enligt O har dragit igång en alfabetsutmaning för torsdagar. Så här skriver O: Ni som följt mig ett tag vet att jag har en förkärlek för utmaningar som innehåller alfabet eller geografiska platser och jag tyckte det var dags för en ny omgång. Denna gång blir det fokus på kvinnor, eftersom jag aldrig slutar förvånas över hur ojämlik den kulturella världen är (och resten av världen också förvisso). Tanken formades efter kampanjen #räknaryggar, då jag insåg att även jag har en ojämlik bokhylla.
Dags för bokstaven A alltså och tre uppgifter att slutföra.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?
Jag har ju en viss faiblesse för Agatha Christie, så jag väljer henne.
2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på A vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Varför inte Agnes Carlsson, som är en ung kvinnlig artist? Hon vann Idol 2005.
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
Agnes von Krusenstjerna. En författarinna som bland annat är känd för romansviten Fröknarna von Pahlen. Den skapade stort rabalder på sin tid, eftersom den innehöll samlagsskildringar och även incestuösa inslag. (Det är naturligtvis inte incestmotivet jag vill framhålla, utan hon var en intressant författarinna.
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?
Anaïs Nin. Hon lär vara en av de bästa författarna av kvinnlig erotik.

Hmm, de tre uppgifterna bestod tydligen av fyra frågor ;)
Jag är lite sent ute, för det här startade förra torsdagen, men jag hoppar på ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar