fredag 6 januari 2017

Löwensköldska ringen

Titel: Löwensköldska ringen
Författare: Selma Lagerlöf
Förlag: Bonniers (1984) (Romanen kom 1925)
Antal sidor: 95

Det är möjligt att jag har läst den för länge sedan, men i så fall hade jag glömt handlingen. Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf. Boken på bilden till vänster är inte den utgåva jag har läst. Jag har en samlingsvolym på ett tiotal band med verk av Lagerlöf.

I ett svagt ögonblick anmälde jag mig som deltagare i en utmaning som går ut på att fram till den 31 december 2017 ha läst något av samtliga 14 kvinnliga nobelpristagare i litteratur, och då är det väl lika bra att börja med den första. Selma Lagerlöf erhöll nobelpriset 1909.

Löwensköldska ringen anknyter till gammal berättartradition. Man sitter tillsammans och kurar skymning och berättar historier. Det här är faktiskt en spökhistoria.

General Bengt Löwensköld har tjänstgjort i Karl XII:s armé. Han har fått en mycket dyrbar signetring, som får följa honom i graven. Ringen blir dock stulen, vilket givetvis inte ger generalen någon ro, utan han går igen på sitt gods och söker efter ringen.

Kaosutmaningen får den här boken svara mot punkt 35: En bok som börjar på L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar