söndag 17 december 2017

En smakebit på söndag - Sjusiffrigt

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser nu är Sjusiffrigt av Anna Karolina.

En sen kväll kidnappar Julia, Carla och Nikolina den unge miljardären Troy. De är väl förberedda, synkade och stenhårda. Ingenting kan gå fel.
Men när lösensumman uteblir tvingas de till nya brott.
Allt kompliceras ytterligare när miljardären hamnar på sjukhuset där Julia är läkare. Hon faller handlöst för sin patient.
Under tiden arbetar polisen sig allt närmare kidnapparna, men har svårt att tro att det är kvinnor som ligger bakom de råa brotten.

Smakbiten är hämtad från sidan 13 där Troy har vaknat och ser sina tre kidnappare, som har masker för ansiktena:

"Tror ni att dom där buttericksprylarna skyddar er?" Troy höjde rösten. "Va! Ni kommer göra misstag. Alla begår misstag förr eller senare. Kanske inte här och nu. Kanske inte ens nästa vecka, nästa månad. Men säg, om några år. När ni tror att ni lagt det här bakom er. Sanningen kommer alltid ikapp. Ni kommer bli ovänner. Den ena ligger med den andres kille." Troy flinade. "En sån simpel grej men det räcker för att rubba balansen. Svartsjuka. Det finns inget mäktigare." Han sneglade mot Nicki. "Du där. Är du ihop med båda två? Är dom dina slynor? Eller...?" Han gjorde en konstpaus och synade henne uppifrån och ner. "Du kanske också är slyna? Är du det? Det går inte att se med dom där kläderna."

20 kommentarer:

  1. Den läste jag för ett tag sedan. Jag har svårt att tro att jag hade varit så kaxig i den situationen :)

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Det hørtes ut som en skikkelig spennende bok, den fikk jeg lyst til å lese.
    Ha en riktig fin adventssøndag og en riktig God Jul!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten! har denna hemma men har inte kommit mig för att läsa den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger ju ofta en bokhög och väntar :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Jag har inte läst något av författaren men hon står på läslistan. Trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tredje advent och bara en vecka till jul. Vart tar tiden vägen?

      Radera
  6. de verkar lite råa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Ingen bok som jag har läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Är väldigt nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt än, men jag när ett hopp att den är bra.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Inte läst något av den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den första boken jag läser av henne.

      Radera