måndag 23 april 2018

Tematrio - Världsböcker

Dags för Lyrans tematrio. Den här gången är temat världsböcker. Så här skriver Lyran: Det är Världsbokdagen och jag har precis påbörjat omläsning av en av världens allra bästa böcker så temat idag är väl rätt givet:

Berätta om tre böcker ni själva vill kalla världsböcker!

Jag tycker inte att man kan komma förbi Bibeln om man ska tala om världsböcker. Den är ju faktiskt världens mest spridda bok. Jag är rädd att kunskapen om Bibelns innehåll minskar i Sverige. Detta säger jag inte i första hand utifrån det religiösa perspektivet, utan därför att så mycket av vår västerländska kultur blir obegriplig utan den kunskapen. Om vi ser en tavla föreställande en ung vacker kvinna som badar, samtidigt som två äldre män gömmer sig bland träden och tittar på henne, hur ska man kunna begripa vad det handlar om ifall man inte har läst Tillägg till Daniel, en av Gamla Testamentets apokryfiska texter? Vem är Josef i brunnen som Madicken talar om? Varför valde August Strindberg Tjänstekvinnans son som titel på en av sina böcker? Att ha läst Första Mosebok hjälper till för förståelsen.

Det är viktigt att lyfta fram böcker från andra delar av världen än vår egen om vi ska tala om världsböcker. Från Afrika väljer jag Floden mellan bergen av Ngugi wa Thiong'o. En skildring av spänningarna som uppstår mellan det som de europeiska missionärerna lär ut och den inhemska kulturen.

Så en bok från Asien. (Visserligen utspelar sig det mesta i Bibeln i Asien, men den är trots allt förankrad i vår västerländska kultur.)
Khaled Hosseinis Tusen strålande solar har jag nämnt hur många gånger som helst i dessa tematrior, men den dyker upp i mina tankar i många sammanhang.
Vi får följa Mariam, som vid femton års ålder tvingas gifta sig med en trettio år äldre man som misshandlar henne. Efter nära tjugo års äktenskap tvingas ytterligare en ung flicka gifta sig med Mariams make.
Vi följer inte bara kvinnornas vardagsliv, utan vi får också en inblick i hur människor påverkas av först Sovjetunionens ockupation och sedan talibanernas grymma styre. Gammal unken islam tvingar kvinnor att hålla sig i sina hem. De får inte arbeta och inte gå på stan utan att en manlig släkting ledsagar dem. Givetvis får inte flickor gå i skolan. All musik förbjuds och tusenåriga kulturskatter förstörs.

12 kommentarer:

  1. koranen då...? alla läser inte bibeln, fast väldigt bra bok och viktigt att känna till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att Koranen på långa vägar kan jämföras med Bibeln. Den är något av en pastisch på Bibeln. Den illitterate Muhammed torde ha hört en hel del om de judiska och kristna texterna när han skapade de olika surorna.

      Radera
  2. Jag tänkte också på Bibeln men valde en variant på den, en populistisk och lättläst variant ... Hosseinis bok är riktigt riktigt bra, möjligen var "Flyga drake" ännu bättre? Jag är dålig på Afrika. Om man bortser från Chimamanda som jag dyrkar (snudd på).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chimamanda har jag missat. Jag får nog leta upp En halv gul sol vid tillfälle.

      Radera
  3. Floden mellan bergen har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den varmt. En gripande bok.

      Radera
  4. Bibeln ja... den hade ju mått bra av en god redaktör med en tjock rödpenna, och då pratar jag bara om framställningen, inte innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns delar som kan få en att vissna. Fjärde Mosebok där Israels stammar räknas...
      Dessutom är Konungaböckerna och Krönikeböckerna delvis lika.

      Radera
  5. Floden mellan bergen tyckte jag mycket om. Bibeln blev nog som mest igenomplöjd vid konfirmationen, och det var ju minst sagt ett tag sedan, annars har de nog mest tjänstgjort som någon typ av uppslagsverk... eller nåt. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa hela Bibeln kan ju bli lite tungt. Men jag tycker alla borde läsa Första Mosebok. Där finns mängder av de berättelser som man hört talas om från Gamla Testamentet. Skapelsen; syndafallet; syndafloden; Noaks ark; Abraham, Isak och Jakob; Josef i brunnen, Israels barn bosätter sig i Egypten...

      Radera
  6. Det var ju fina tips. Tusen strålande solar är verkligen läsvärd.

    SvaraRadera