söndag 18 augusti 2019

En smakebit på söndag - Pojken som slutade gråta

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Pojken som slutade gråta och är skriven av Ninni Schulman.

En mörk augustikväll kommer ett larm till Hagfors räddningstjänst: en villa står i brand. När journalisten Magdalena Hansson kommer till platsen har huset nästan helt brunnit ner, väggarna har rasat och svart rök pulserar från de förstörda fönstren. Dagen därpå avleder en fyrtiotreårig kvinna av skadorna hon ådrog sig i branden.
Några dagar senare brinner nästa hus. Och sedan ytterligare ett. Hagforspolisen står inför en av sina största utmaningar medan den lilla värmländska staden lever i skräck.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 5:

Jag är redo. Jag har tränat tillräckligt, kan utan problem träffa en hink på tjugo meters håll. Jag njuter av de vattenfyllda flaskornas tyngd i handen och av vetskapen att jag kan anpassa kraften och riktningen. Jag ser henne framför mig, hur hon kommer att springa omkring som en ökenråtta i ett övertänt terrarium.
I går kväll fyllde jag fyra flaskor med bensin, klippte sönder ett gammalt lakan och tryckte ner en rejäl tygbit som kork i varje flaska. Sedan lindade jag lite frystejp runt kanterna för att hålla alltihop på plats. Jag var alldeles lugn just då, händerna lydde mig. Nu, däremot, kan jag knappt hålla i pennan. Bokstäverna går nästan inte att tyda, men det är väl lika bra det.

22 kommentarer:

  1. Just det, den här serien borde jag fortsätta läsa. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. har läst några stycken Ninni Schulman. hon är sympatisk. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en av hennes böcker tidigare och jag tyckte om den.

      Radera
  3. Jag har läst en annan bok av författaren, den var bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit en bit in i boken nu, och hon skriver riktigt bra.

      Radera
  4. Denne boken har jeg lest. Jeg liker bøkene til Ninni Schulman. De er passelig spennende :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag borde läsa fler av hennes böcker :)

      Radera
  5. Fy vad läskigt med pyromaner, har inte läst något av författaren men blev lite extra nyfiken nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det otäckt med pyromaner. Extra hemskt om de gör det för att med vett och vilja låta någon brinna inne.

      Radera
  6. Jag bor bara 5 mil från Hagfors och hoppas att det bara är fantasier i romanen! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 10 mil till Hagfors. Miljöerna är nog autentiska, men inte brotten.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har inte läst denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns lättläst och trevlig. (Ja, deckare kan vara trevliga att läsa även om det händer hemska saker. Det hör ju så att säga till genren.)

      Radera
  8. Det låter som en spännande bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, men traskar ändå på i en lugn, behaglig takt ;)

      Radera
  9. Låter ju jättespännande. Den kan jag tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En spännande historia, samtidigt som man, som brukligt är i sådana här serier, följer flera personers privatliv.

      Radera
  10. Har inte läst något av den författaren, men jag kanske borde göra det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera