onsdag 21 december 2022

Veckans kulturfråga v. 51 2022

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Linda undrar vad vi inte vill vara utan på jul. Veckans kulturfråga lyder: 

Hur vill du fortsätta påståendet ”det blir ingen jul utan …”?

Jag antar att jag borde svara "min familj" eller "det ideella arbetet på Stadsmissionen" (nej, jag arbetar inte där), men jag tänker vara ytligare än så. Det blir ingen jul utan kokta grisfötter på julbordet! Jag har ätit sådana varje julafton så länge jag kan minnas. Nu är jag lite orolig, för min dotter som arbetar på Coop här i Vålberg säger att det verkar vara omöjligt att få tag på några. Katastrof! Jag ska gå in på KGB:s Facebooksida och fråga om de vet var jag kan få tag på några. (KGB står för Klubben för Grisfotens Bevarande.)

10 kommentarer:

  1. Hahaha! Lika mycket som du är "beroende" av grisfötter är jag beroende av lutfisk. Vad gäller grisfötter kan jag berätta att jag försökte få tag på "grisfötter i gelé" hos min lokala ICA. Inte till mig själv utan till bloggkompisen Paula, som är lika beroende av fötterna som du.
    Det jag fick veta är att J&B Delikatesser är de enda som sålde grisfötter i gelé under alla år. Men i år var det slut med det. Ingen efterfråga enligt min lokala ICAs butikschef.
    Han i sin tur hänvisade till frysdisken. De hade tagit in "färska" grisfötter, som man kunde koka upp själv.
    Så nu hoppas jag för din skull att COOP, ICA eller Willy:s säljer färska fast djupfrysta grisfötter så att du kan koka dom själv. Det kan ju inte vara så svårt, men grejen är ju den att de är "hela" och inte styckade som i plastburken. Men nöden har ju bekant ingen lag;-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades få tag på grisfötter via KGB! :D

      Radera
  2. Ha ha! Grisfötter har jag aldrig ätit. Jag antar att jag skulle testa om någon kom med några skankar, men det är sannerligen inget jag skulle ge mig på alldeles självsamt.

    SvaraRadera
  3. lite känslig för såna foton… egen risgrynsgröt med fruktsoppa 🇫🇮 Och skinkmacka med god bok 📚 på julnatten, önskar en fröjdefull jul 🎄⭐️🎁

    SvaraRadera
  4. Det fanns grisfötter i min lilla lokala matbutik i förra veckan och jag noterade det just för att det är ovanligt numera. Själv har jag faktiskt aldrig ätit det.

    SvaraRadera
  5. pappa gillade grisfötter. skulle tro att en kan få tag i det här i stan i en nyöppnad butik som heter Färskvaruhallen. men jag får inte tag i någon Brantevikssill. det är inte heller bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alla våra "måsten" på julbordet.

      Radera