måndag 28 augusti 2023

Boktriss L

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är L

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn. 

Det får självklart bli Selma Lagerlöf, den första kvinnan som erhöll Nobelpriset i litteratur och den första kvinnan att bli invald i Svenska Akademien.


Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Löwensköldska ringen anknyter till gammal berättartradition. Man sitter tillsammans och kurar skymning och berättar historier. Det här är faktiskt en spökhistoria.

General Bengt Löwensköld har tjänstgjort i Karl XII:s armé. Han har fått en mycket dyrbar signetring, som får följa honom i graven. Ringen blir dock stulen, vilket givetvis inte ger generalen någon ro, utan han går igen på sitt gods och söker efter ringen.


Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

I Flickan som gifte sig med ett lejon av Alexander McCall Smith finns det ett litet lejon på bilden. Ingen bok som jag rekommenderar, men den passar som svar på 

6 kommentarer:

  1. men vaffö lät hon inte Nils Holgersson flyga över Tornedalen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte. Jag har för mig att hon glömde ett landskap söderöver som hon blev tvungen att lägga till sen.

      Radera
  2. Selma och Löwensköldska ringen var de jag också tänkte på allra först ... föga överraskande, förstås!

    SvaraRadera