tisdag 22 augusti 2023

Tisdagstrion: Havet

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat havetHär är min havstrio:   

Nytt land av Mathias Alm. Detta är helt enkelt en riktigt bra bok! Han beskriver på ett fullkomligt lysande sätt Aksels färd över havet från Finland till Sverige, så att man som läsare sitter och huttrar när vattnet stänker över honom och hela tiden oroas man med honom att något ska hända, för han är ju, för att tala med Erik Gustaf Geijer, ensam i bräcklig farkost.

Mathias Alm har inte suttit på sin kammare och plötsligt kommit på en berättelse. Den bygger på en sann historia som hans farmor berättat för honom om sin morfarsfar, som var den som i verkligheten gjorde den farofyllda resan. För oss nutidsmänniskor, som möjligen tar en tur över Östersjön med Cinderella eller någon av de andra färjorna, kan det vara svårt att förstå hur någon kan ha färdats med en roddbåt över Kvarken.

Aksel är givetvis bokens huvudperson, och ett av skälen till att detta är en så läsvärd roman är att författaren gör honom till en trovärdig karaktär. Han må kunna betraktas som en hjälte, som kunde företa den farofyllda färden och mödosamt skapa sig ett liv i ett nytt land, men författaren gör honom mänsklig genom att vi får ta del av Aksels tankar, där han ständigt frågar sig om han gjorde rätt i att lämna kvar familjen i väntan på att kunna fara tillbaka och hämta dem. En del i honom vet att han gjorde rätt eftersom han skulle ge dem ett så mycket bättre liv än det gamla, men en annan del av honom plågas av ovissheten hur hustrun och dottern klarar att få mat på bordet när han inte finns hos dem.

Naturligtvis måste jag ta med Den gamle och havet av nobelpristagaren Ernest Hemingway.

Det är en bra, och sorglig, roman om den gamle fiskaren som betraktas som otursförföljd. Därför får "pojken" inte följa med honom ut och fiska längre. Ensam sitter han i sin båt, när han äntligen får den stora fisken på kroken. I dagar kämpar han mot fisken och vinner. Han lyckas döda jättefisken och börjar se fram mot att få sälja fiskköttet på marknaden.

Men hajarna attackerar och tar bit efter bit från fisken. Till slut finns bara ryggfenan och huvudet kvar.

Ernest Hemingway fick Pulitzerpriset för denna roman 1953 och den anses vara den avgörande orsaken till att han 1954 erhöll Nobelpriset i litteratur.

Syndafloden av Marianne Fredriksson kan väl sägas handla om hav med tanke på vad syndafloden förde med sig.

Romanen bygger på den bibliska berättelsen om hur Gud, när han såg hur onda människorna var, beslutade sig för att utrota allt genom att dränka jorden med en enorm vattenmassa.

Noa ansågs dock som en rättfärdig man och Gud beslöt att för hans skull inte låta allt liv försvinna. Noa fick i uppdrag att bygga en stor ark, där han och hans hustru, samt de tre sönerna Sem, Ham och Jafet med sina hustrur, jämte en mängd djur av allehanda slag, skulle gå ombord, och därigenom överleva Syndafloden. I fyrtio dagar och fyrtio nätter regnade det och jorden översvämmades så att allt levande dog utom människor och djur i arken.

Efteråt lovade Gud att aldrig mer sända en sådan flod för att utplåna människorna och som ett bevis på detta löfte satte han en båge på himlen, regnbågen.

22 kommentarer:

  1. bra havstrio, osäker om jag läst Hemingway.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst den och minns även att jag som barn såg en filmatisering av boken.

      Radera
  2. Syndafloden har jag läst och självklart Den gamle och havet, den är så bra. nytt land blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Nej jag har nog inte läst dina böcker, men kanske kommer det.

    SvaraRadera
  4. Den gamle och havet 🥰 de andra två blir jag nyfiken på! / Bokologen

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du några pärlor att ta dig an.

      Radera
  6. Den gamle och havet har jag läst. och jag tog en tur över Östersjön med Cindarella dagen efter Estonias förlisning. från Finland till Sverige.

    SvaraRadera
  7. Den gamle och havet har jag läst.

    SvaraRadera
  8. Bra trio. Marianne F.s "bibelböcker" har jag gillat. Jag var också inne på Hemingway.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon skrev ett antal intressanta "bibelböcker".

      Radera
  9. Jag är osäker på om jag har läst den här av Hemingway, men det känns så.

    SvaraRadera
  10. Den gamle och havet såklart! Den gillar jag!

    SvaraRadera
  11. Jag läste många böcker av Marianne Fredriksson under en period. Blir osäker på om jag då läste Syndafloden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett antal av hennes böcker. Hennes romaner fascinerar mig.

      Radera