tisdag 29 augusti 2023

Tisdagstrion: Liv eller död i titeln

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat liv eller död i titelnHär är min trio:   

Ahasverus död av nobelpristagaren Pär Lagerkvist var det väldigt längesedan jag läste, så jag minns inte så mycket av den.

Ahasverus ska enligt legenden vara den samme som den vandrande juden. Ahasverus ska ha nekat Jesus att vila på vägen till Golgata. Ahasverus sa: "Gå din väg, gå din väg!" Då ska Jesus ha svarat: "Jag går, men du ska stanna kvar tills jag kommer åter."

Sedan dess vandrar Ahasverus runt på jorden i väntan på Jesu återkomst. I Lagerkvists bok träffar Ahasverus på ett pilgripståg som han ansluter sig till. I skökors och syndares sällskap lyssnar han på sällsamma berättelser.

Flod av döda själar av Liz Moore är en bra spänningsroman. Romanen har två huvudspår. Det ena om morden som begås mot unga prostituerade kvinnor. Det andra är berättelsen om de båda systrarna, som hamnat på så olika ställen i livet. Mickey är polis och Kasey är en prostituerad narkoman.

Det är egentligen berättelsen om de båda systrarna som dominerar romanen. Författaren växlar mellan "nu" och "då", så att vi får en bild av vad som möjligen har format systrarna. Då var de otroligt nära, men nu är deras förhållande minst sagt komplicerat.

Det är som sagt en bra roman. På minussidan skulle jag sätta uppklarandet av mordfallen. Visserligen är det spännande, men jag saknar en förklaring till varför mördaren agerade som han gjorde. Slutet kändes en smula rumphugget. Jag vände blad och väntade på en fortsättning, men romanen var faktiskt slut. 

När jag läste Jens Lapidus' Snabba cash hade jag svårt för den "blattisch" som boken var skriven på. Men nu har jag väl vant mig, så det var lättare att ta till sig Livet deluxe. Den ingår i Stockholm Noir-serien, och utspelar sig sålunda i Stockholms undre värld.

Om man accepterar Lapidus' språk, så är det en välskriven roman rakt igenom. En spännande bok om kriminalitet, svek, bedrägeri och lojalitet.

Vi träffar på såväl yrkeskriminella, som poliser och dekadenta skuggestalter från Stureplan.

Det är väl inte så svårt att räkna ut vem av romanfigurerna som ligger bakom den yrkesmördare, som vi får följa genom boken. Men trots det är boken spännande och en hel del saker som händer är oväntade.

Det är definitivt en bok väl värd att läsa.

20 kommentarer:

  1. Flod av döda själar står här oläst i hyllan. Lapidus har en viss tillvänjningstid, men när man väl har vant sig så brukar det vara väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste vänja sig vid Lapidus.

      Radera
  2. har läst Ahasverus död för väldigt länge sedan. läste mycket Lsagerkvist en tid i mitt liv. min mycket läsande Morfar talade alltid om honom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pär Lagerkvist var en fantastisk författare.

      Radera
  3. Ahasverus död tror jag att jag har läst. Men det är länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte Lagerkvists förnämsta verk, men värd att läsas ändå.

      Radera
  4. Flod av döda själar står oläst i hyllan. Låter ju lovande att den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men som sagt tyckte jag att slutet blev lite rumphugget.

      Radera
  5. Ahasverus död har jag aldrig hört om - blir nyfiken. Gillar Lagerkvist! / Bokologen

    SvaraRadera
  6. Jag känner igen böckerna men inte läst någon

    SvaraRadera
  7. Liz Moores bok har jag oläst i hyllan. Livet Deluxe tror jag att jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, har Moores bok smugit in oläst i hyllan? ;)

      Radera
  8. Har läst ganska mycket av Pär Lagerkvist, men minns inte heller så mycket av just Ahasverus död.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att vi får läsa om den.

      Radera
  9. Har inte läst nån i din trio. Har svårt för Lapidus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du läsa Pär Lagerkvist istället :)

      Radera