tisdag 27 november 2018

Till de rara ordens försvar

Titel: Till de rara ordens försvar
Författare: Maria Westerberg
Förlag: Heidruns förlag (2018)

Boken Till de rara ordens försvar sägs vara "plockpoesi" och orden i dikterna ser ut att vara klippta ur en tidning. Om det är så eller om det bara ser ut så vet jag inte. Men jag tror att det är så.

Först tyckte jag att boken bara var konstig. En massa urklippta ord och meningar som fogades samman. Men när jag läste boken tyckte jag att den växte. Det är tydligt att författaren har ett starkt engagemang för natur och miljö. Kärleken till skogen och dess djur finns hela tiden. Det är en fin liten bok, som jag rekommenderar som avkoppling och som ett sätt att rikta blicken mot det hot människans vinsthunger kan utgöra mot naturen.

Jag vill gärna avsluta med en av "plockdikterna" i boken:

Vi har bytt ut vättar
och tusen fågelstrupars ljud
mot ångström och ampere
För pengarnas skull.
Skogslandskapet har blivit ett hyggeslandskap.
Det har blivit så vackert visar ny forskning.
- man behöver bara sätta i kontakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar