söndag 20 januari 2019

En smakebit på söndag - Belgravia

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Belgravia och är skriven av Julian Fellowes. 

Belgravia är berättelsen om en hemlighet. En hemlighet som nystas upp bakom de eleganta portarna i Londons mes exklusiva kvarter. Det är 1840-tal - moderna tider, då till och med en nyrik industrialist som James Trenchard och hans hustru Anne börjar få tillträde till de fina salongerna. Men vad har de för hållhake på Lady Brockenhurst, som tillhör en av landets äldsta familjer? Historien tar sin början kvällen innan slaget vid Waterloo 1815, på hertiginnan av Richmonds numera legendariska bal, där två familjers liv förändras för alltid...

Smakbiten är hämtad från sidan 255:

John Bellasis stålsatte sig innan han klev över tröskeln till sina föräldrars hus på Harley Street. Han visste inte riktigt varför han tyckte så illa om stället. Kanske för att det var så sjabbigt i jämförelse med paret Brockenhursts storslagna palats på Belgrave Square. Kanske för att det påminde honom om att hans ursprung inte var riktigt så elegant som det borde ha varit. Eller så var det enklare än så. Kanske var det bara att föräldrarna tråkade ut honom. De var trista människor, nedtyngda av problem de själva skapat, och i ärlighetens namn önskade han ibland att hans far skulle lämna scenen, så att John blev sin farbrors enda arvinge. Hur det än låg till, upplevde han en viss trötthet när dörren öppnades och han steg in.

24 kommentarer:

  1. jag tror jag har denna oläst i min bokhylla, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Är inte det mannen bakom Downton Abbey?

    SvaraRadera
  3. Tycker jag känner igen boken, men det är en typ av bok som jag sällan känner mig sugen på nu för tiden.

    SvaraRadera
  4. Jag läste den här precis när den kom ut på svenska. Tyckte mycket om den.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten jag har inte läst den...än.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar inte vara så intresserad av historiska romaner men den lät lite intressant. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den som gillar Downton Abbey är denna bok ett måste ;)

      Radera
  7. En historisk roman, då och då, är skön läsning :) Tack för smakbiten - den här har jag nu noterat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren har lagt ner sig för att skapa den rätta tidstypiska känslan.

      Radera
  8. Denna har jag uppmärksammat, älskade ju tv-serien Downton Abby, men jag tror faktiskt att jag också ser denna hellre på film än läser...En stor del av fascinationen är ju miljön och personligheterna, något jag tycker är enklare att njuta av i filmform. Angående boken Avgrund så fick jag veta att filmen redan finns att streama och heter Annihilation. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte att Belgravia fanns som film redan.?Den skulle jag gärna se.

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Tror inte riktigt det är min typ av bok, men den hemliga biten lät ju spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hemlighet som kan förgöra dem 🤭

      Radera
  10. Den är jag jättesugen på att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jeg tenkte jeg skulle lese Belgravia, men det har kommet veldig mange andre bøker i veien. Nå prøver jeg å ikke planlegge så mange bøker på en gang. Det fører bare til at jeg ikke får lest noe :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt ta fram Belgravia och lägga den på nattduksbordet 😉

      Radera
  12. Den här har jag funderat på att läsa eller lyssna på någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera