torsdag 17 januari 2019

Helgfrågan v. 3

Helgfråga från Mias bokhörna. Hon tar upp frågan om serier som man kanske inte fortsätter att läsa. En anledning kan ju vara att den blir sämre och sämre. Helgfrågan lyder:

Har du avslutat någon serie för att den blivit superdålig?

Om jag avslutat någon serie för att den blivit superdålig vet jag väl inte. Däremot har jag efter många års läsande slutat med Camilla Läckbergs Fjällbackaserie. Den sista jag läste var Lejontämjaren.

Skälet till att jag fick nog var att det blev alltmer utstuderat våld mot barn. Oskyldiga barn som får ögonen utstuckna passar inte mig!

Så tyvärr, Camilla Läckberg, det var ett fint förhållande vi hade ett tag, men jag gör slut. Jag har gått vidare och hoppas att du också gör det.

28 kommentarer:

  1. Läckberg har jag aldrig gillat som författare. men hon verkar vara trevlig som människa

    SvaraRadera
  2. Just Lejontämjaren tycker jag nog är en av de svagaste i serien, det var mycket som störde mig där. Om Häxan, nästa bok i serien, har jag nästan bara hört bra saker och den står på läslistan i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var inte den första där barn for väldigt illa.

      Radera
  3. äger en bok av Läckberg för det finns en fyr på omslaget

    SvaraRadera
  4. Det kan du förstås ha rätt i men jag gillar hennes böcker ändå.

    SvaraRadera
  5. Läckbergs böcker har jag inte försökt mig på - och nu gav du mig lite "vatten på min kvarn" ;) så jag låter nog bli dem även fortsatt!

    SvaraRadera
  6. Läckberg har aldrig hört till mina favoriter. Själv slutade jag med Mankell just för att våldet i hans historier bara blev grövre om grymmare för varje bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju undra varför de ska ha så mycket våld. Säljer det bättre.

      Radera
  7. Har läst alla böcker i den serien, den senaste tyckte jag var bättre än en del andra hon skrivit. Fast en kompis till mig tyckte helt tvärtom.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst något av Läckberg, inte varit sugen. Ibland är det skönt att en inte vill läsa allt i bokfloden ;)

    SvaraRadera
  9. Jag har läst någon Läckberg här och där, men inte systematiskt som serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla böckerna är uppbyggda på samma sätt.

      Radera
  10. Se där, jag hade också en deckarserie som jag avstod på grund av det utstuderade! (Men jag begriiiper fortfarande inte att du grejade 1793)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske för att offret inte var ett barn. Jag vet int.

      Radera
  11. Ibland tror jag att författare som skriver deckare år ut och år in skriver mer och mer våld för de fastnar i att överträffa sig själv. Så kände jag för Kepler redan efter bok 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kepler gav jag upp redan efter en bok. Det var Paganinikontraktet där en ung flicka fick sitt ansikte sönderskuret.

      Radera
  12. Jag trodde jag gett upp den här serien men gav henne en chans till. Och Häxan var faktiskt väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl just den bok jag inte har läst 🤔

      Radera
  13. Läst ett par böcker av Camilla Läckberg och försökt med ytterligare en eller två, men det gick inte så bra, bl.a. av anledningen du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå verkar ju hennes böcker vara otroligt populära. Eller är det bara som jag tror?

      Radera
  14. Har läst alla böcker som getts ut i Läckbergs Fjällbacka-serie. Tycker att de två sista varit de mest välskrivna i hela serien.

    SvaraRadera