söndag 27 januari 2019

En smakebit på söndag - Jag for ner till bror

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet den här veckan är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Jag for ner till bror och är skriven av Karin Smirnoff. Boken var Augustnominerad 2018. Mitt exemplar är ett oredigerat manus. Jag förmodar att avsaknaden av skiljetecken och pratminus beror på detta.

I Smalånger är det mesta som vanligt. Maria har hittats död. Hennes bror håller på att supa ihjäl sig. Harmynte John har ögon som svarta hål i rymden och äldreomsorgen får en ny medarbetare, Janakippo, som stack sin far med en högaffel. Jag for ner till bror är en svart, rå, våldsam och from berättelse. Det är kärleksfullt, passionerat, varmt och tryggt. Svårast av allt är förlåtelsen.

Smakbiten kommer från sidorna 102-103:

Fadren tog åter igen tag i hans nacke och i nacken lyfte han bror över gårdsplanen ner till hundkojan.
Lukas gömde sig i sin fallfärdiga koja som inte ens hade en bädd. Vattenskålen hade vält. I matskålen låg några bruna löv. Fadren halade ut den rädda valpen. Fick upp kedjelåset och. Var det verkligen så. Mindes jag rätt. Fadren satte låset runt brors hals och lät honom sedan ligga där med axeln i en konstig vinkel knappt vid medvetande med den rostiga ringen i kedja runt halsen.
Där kan du sitta sa han. Tills du begriper varför.
Sedan gick han tillbaka till huset med arga steg. En gardin rörde sig i salen. Modren vattnade blommor.
Efter en stund vågade sig valpen ut ur kojan och lade sig bredvid oss. Han slickade brors hand.
Sedan dörren igen. Jag såg direkt försökte lyfta upp valpen och springa men halkade i gräset och hunden sprang.
I perfekt skottvinkel några meter från oss sköt han valpen i huvudet.
Av detta lär ni er sa han som en präst mot sin församling. Sedan säkrade han vapnet och satte bössan på axeln som en värdig jägare. Pekade mot bror och sa åt mig att ta in honom. Se till att han byter om. Så där kan han inte se ut när vi gör helg.

28 kommentarer:

  1. ingen munter början, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Har sett den här boken väldigt mycket i mitt flöde den senaste tiden.

    SvaraRadera
  3. Sorgligt och hemskt. Men jag är ändå lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är tack och lov inte elände. Men en hel del...

      Radera
  4. Ska bli intressant att se vad du tycker om den här nu då! Måste kolla i mitt exemplar om det är en skillnad med skiljetecknen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att veta om slutresultatet är ordentligt "tvättat".

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Sett här och där, men tror inte det är något för mig.

    SvaraRadera
  6. Den här har jag sett lite här och där, men vet inte om jag är så sugen på att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det inte är min smakbit som avskräcker dig.

      Radera
  7. den här har jag tänkt läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att läsa vad du tycker om den.

      Radera
  8. Det hørtes ut som en rå og brutal bok. Bare "som stack sin far med en högaffel" var jo ille nok i seg selv :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Den här boken har jag sett en hel del på senare tid. Helt klart nyfiken på den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Den här boken kommer jag kanske att läsa någon gång för många verkar tycka mycket om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Ligger på min läslista,ser fram emot den! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. Många har tydligen sett om den här boken tidigare (av kommentarerna att döma) men för mig är den ny. Raden "Svårast av allt är förlåtelsen." i beskrivningen gör mig nyfiken på att läsa mer! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Steg för steg avslöjas alltmer om personerna i boken. Det är svårt att glömma och förlåta.

      Radera
  13. Den har jag läst och tyckte den var bra. Avsaknaden av skiljetecken och hopskrivning av t ex namn är helt medveten i den boken och hör till.

    SvaraRadera