måndag 15 februari 2021

Örådet av Jakob Sverker

Titel: Örådet

Författare: Jakob Sverker

Förlag: Ormstunga förlag (2020)

Antal sidor: 238 

Det började som vilken dokusåpa som helst. Lag Nord och lag Syd kämpade ursinnigt för att vinna tävlingarna och slippa hamna i örådet. Sedan kom kriget på riktigt. På en öde ö i Sydostasien spelar en svensk tv-kanal aningslöst in reality-tv-serien De Skeppsbrutna. I tumultet som uppstår, när en falang ur militären inleder en statskupp i området, fängslas och frihetsberövas prästen Cecilia. Tre andra deltagare ger sig in i stridigheterna för att försöka befria henne.

Örådet är Jakob Sverkers fjärde roman. De tidigare tre - Berättelsens ängel, Heidenstams misstag och Äventyrliga hjärtan - utgjorde Europatrilogin.

Jag var först lite tveksam inför boken. Jag har aldrig sett dokusåpor som Robinson, Paradise Hotel och liknande. Möjligen såg jag något avsnitt av Farmen för väldigt längesen. Konceptet med öråd är inte något som jag har sett på TV. Det visar sig dock snart att jag klarar mig utan att ha sett dessa serier. Det går ändå att hänga med när två lag formeras, tävlar mot varandra och röstar bort deltagare som får åka hem.

Boken kan sägas bestå av två delar. En del där deltagarna befinner sig på den öde ön och tävlar mot varandra och en del där tävlingen har avbrutits och tre deltagare försöker befria prästen Cecilia.

Som jag tolkar romanen så är tävlingen på ön ointressant. Även arbetet med att försöka hitta och befria Cecilia är av underordnad betydelse. Det som är intressant är vad det är för människor som är med och hur de reagerar i olika situationer. Som läsare får jag veta deras bevekelsegrunder för att delta i en sådan här tävling. Någon vill tjäna pengar, någon annan vill finna sig själv. Vi får även ta del av de intervjuer med deltagarna som produktionsteamet genomför.

Prästen Cecilia är utan tvekan den märkligaste av deltagarna. Hon är alltså präst, men verkar inte tro på speciellt mycket av det som kyrkan lär oss. Det är mer av flum om att allt sker av en slump med att Guds kärlek genomsyrar allt. Ändå är hon den som mer än någon annan berör de andra medverkande. Trots att hon är frånvarande en stor del av boken är det ändå hon som hela tiden står i centrum.

Jag tycker det är ett spännande grepp att skriva en bok med en ram hämtad från verklighetens TV-produktioner. Reaktionerna känns äkta när de vitt skilda personlighetstyperna möts. Där väcks både kärlek och motvilja bland deltagarna.

Boken vill jag karaktärisera som en psykologisk roman med karaktärer som både brottas med sig själva och med de människor de hamnat tillsammans med på en ö. Flera av dem får lära sig saker om sig själva som de tidigare inte hade insett. Detta är en lättläst roman, som är väl värd att läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar