fredag 5 februari 2021

Himlen ska gråta blod av Sigbjørn Mostue

Titel: Himlen ska gråta blod

Originalets titel: Himmelen skal gråte blod

Författare: Sigbjørn Mostue

Förlag: Modernista (2021)

Antal sidor: 368

Den cancersjuke före detta elitsoldaten Even Stubberud ger sig ut på det som är tänkt att vara hans sista uppdrag: Ett förhållandevis rutinmässigt eskorterande av en terrorist till Somalia. Men flyget från Oslo blir kapat och terroristen fritagen. Kaos uppstår på planet. Och den enda som skulle kunna rädda de 245 passagerarna är en obeväpnad, sjuk man utan flygerfarenhet.

Himlen ska gråta blod av Sigbjørn Mostue har jag fått som recensionsex av Modernista. Det var riktigt roligt att för första gången få läsa en norsk spänningsroman. Jag läser alldeles för lite böcker från våra grannländer.

I boken följer vi givetvis händelserna ombord på planet, men även den norska statsledningens och underrättelsetjänstens reaktioner på kapningen. Jag funderar lite på om det verkligen stämmer att det finns delar av den norska underrättelsetjänsten ägnar sig åt att döda människor för att skydda landet, men varför inte? En motsvarighet till Carl Hamilton kanske...

Det är verkligen en spännande roman. De stundtals gigantiska problem som uppstår i arbetet med att undsätta planet därför att flera av länderna vägrar att låta planet landa låter inte otroligt alls. Inte heller att ministrarna är oförmögna att komma på lösningar. Politiker kan vara bra på mycket, men inte alltid på att lösa oförutsedda problem. I boken är det istället militärer och underrättelseofficerare som försöker dra i rätt trådar. Och tiden håller på att rinna ut.

En av bra sakerna med romanen är att flera av personerna på planet lyfts fram så att vi åtminstone kan lära känna dem lite, även om det mesta ljuset är riktat mot Even Stubberud. Möjligen hade det varit en fördel om några personporträtt hade varit lite djupare.

Sammanfattningsvis en mycket bra spänningsroman och det är inte att undra på att den var med bland de nominerade böckerna till Rivertonpriset för bästa kriminalroman.

4 kommentarer:

  1. Den här måste jag nog ge en chans tror jag. Det är något speciellt när handlingen utspelar sig på ett flygplan. Kanske för att jag själv inte är så förtjust i att flyga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du flygrädd kanske det inte är en bok för dig...

      Radera
  2. Låter perfekt! Stort tack för tipset. Om du vill läsa några riktigt bra norska spänningsromaner kan jag rekommendera Jo Nesbøs serie med Harry Hole. Unni Lindell är också en av mina favoriter.

    SvaraRadera