torsdag 23 september 2021

Barabbas av Pär Lagerkvist

Titel: Barabbas

Författare: Pär Lagerkvist

Förlag: Albert Bonniers Förlag (1951)

Antal sidor: 206

Barabbas av nobelpristagaren och akademiledamoten Pär Lagerkvist har jag läst tidigare, men ville nu läsa om den. (Min utgåva är från 1951, men bilden här bredvid är från en senare utgåva.)

Att jag läst om den beror på att jag anser att detta är en av de allra bästa som skrivits av en svensk författare. Huvudpersonen Barabbas är den som frigavs istället för Jesus, när Pontius Pilatus frågade folket vem de ville se frigiven.

Barabbas blir således fri, men blev han någonsin fri på riktigt? Pär Lagerkvist skildrar en man vars återstående liv kom att präglas av vissheten att han hade sluppit korsfästas så att Guds Son fick lida och dö på korset istället. Vad gör den vissheten med en människa?

Detta är en mycket fin och läsvärd roman. Har du inte läst den förut så gör det!

För övrigt konstaterar jag att boken endast är på 206 sidor. Detta hände sig vid en tid då författare kunde skriva fantastiska romaner och ändå begränsa sig. Kanske är det därför sådana romaner fortfarande håller. Pär Lagerkvists romaner kommer att läsas långt efter att alla har glömt Dan Brown.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 9: Läs om en favoritbok. 

2 kommentarer: