fredag 22 april 2022

Fem en fredag: Ysch

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat ysch. Det var tydligen gårdagens ord i SAOB. Aldrig hört talas om. Jag trodde det hette hysch. Men alltid kul att få lära sig något nytt.

1. När blev du senast störd av ljud?
För ett par dagar sedan höll en granne på med nån maskin utomhus. Jag vet inte vad han höll på med. Naturligtvis vet jag att man får finna sig i sånt när man bor i ett villaområde. Men det höll på hela dagen. Åtminstone kändes det så.

2. När senast höll du något hemligt?
Jag är nog inte speciellt hemlighetsfull. Kan det ha varit julklapparna till hustrun?

3. Vad är den längsta period du inte pratat?
Den var svår. Det var nog längesen. Kanske under en period när jag bodde ensam och var arbetslös. Vem ska man då tala med?

4. När är du som mest högljudd?
Det är nog när jag demonstrerar städmaskinen jag säljer. Speciellt när jag tvättar soffor och mattor. Maskinen låter och jag får försöka överrösta den ibland.

5. Vilket ljud ger dig mest obehag?
När någon försöker suga rent tänderna. De verkar inte lyckas, för de håller på och håller på :(

22 kommentarer:

  1. Ha ha, det finns så många ljud som är obehagliga och nu påminns jag om dem. Allihop.

    SvaraRadera
  2. just nu är det väldans mycket byggande på alla håll... jag kan prata lite för mig själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byggljud är svåra att stänga ute, men visst kan det vara irriterande om de börjar tidigt på dagen och om det aldrig tycks ta slut.

      Radera
  3. maskinljud är ofta besvärliga. det finns någon sorts trimmer för gräskanter som har ett genomträngande ljud och som en av våra sommarhusgrannar älskar att köra med när vi sitter ute och äter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter inte så bra för grannsämjan.

      Radera
  4. Urk, "suga rent tänderna", det har jag aldrig hört (hoppas jag) det låter sjukt äckligt! Urk, jag är inte så bra på sånt där mänskliga ljud, som när man drar in snor...urk! Ysch! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tandborste och näsdukar är bra uppfinningar.

      Radera
  5. Jaaa, det där med att suga rent tänderna är otroligt äckligt, men jag tycker också det är äckligt när människor rapar ljudligt! Sådana ljud gör man i "skymundan". Då står jag ut bättre med "maskinljud", även om det också kan vara störande om det håller på länge. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara så lite kroppsljud som möjligt. Hicka eller kurr i magen kan jag stå ut med, för det är ju helt omöjligt att förhindra.

      Radera
  6. Usch ja, det där sugandet är hemskt. Dessutom smackar de också ofta efteråt. Hu.

    SvaraRadera
  7. Här runtomkring har det pålats och byggts under flera års tid. Det har varit störande av och till men nu går det inte att bygga mer. Men då hör vi väl andra störande ljud för i en stad blir det sällan tyst!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hör ju till livet i en stad att det alltid är något på gång. Tystnaden får man nog söka någon annanstans :)

      Radera
  8. Byggen runt omkring blir man verkligen irriterad på...vi har nåt som byggs en bit härifrån,men det hörs väldigt bra.
    Ljud hos tandläkaren brukar vara lite jobbiga ja!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byggen är tyvärr ett nödvändigt ont ibland, men visst är det jobbigt för dem som bor i närheten.

      Radera
  9. Men huva för sugen hos tandläkare och borren är ingen höjdare heller.

    SvaraRadera
  10. Tänker på ditt svar på fråga 5. Om du menar den där ultraljusrengöraren som tandhygienisten använder så är mitt svar identiskt med ditt.
    Det är inte bara i villor man kan bli störd av grannar som gräver, borrar med mera. Det är minst lika illa i en lägenhet. Antingen borras det eller så renoveras det på innergården...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menade faktiskt inte ljuden hos tandläkaren, utan det ljud som uppstår när någon lägger sin suger på sina egna tänder. Ibland genom att lägga tungan utanpå framtänderna och suga. Usch!

      Radera
  11. Vi människor har en massa knäppa ljud för oss. Gnissla tänder, suga rent (undrar om jag hört det nån gång), smaska, haha, ja man kan hitta på många fler. Jag är överbevisad att jag snarkar, inte så kul om man har sällskap i rummet...
    I många bostadsområden är det oljud precis hela tiden, det byggs, rivs, repareras, skulle bli galen! Jag har det lugnt o skönt med naturreservat som börjar hundra meter från min bostad! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett naturreservat i närheten av sin bostad låter som nära till Himlen.

      Radera