tisdag 19 april 2022

Tisdagstrion: Tre (i titel, tre viktiga karaktärer, trilogier, del 3 i en serie osv.)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat tre (i titel, tre viktiga karaktärer, trilogier, del 3 i en serie osv.). Givetvis var jag frestad att ta De tre musketörerna, men det tyckte jag var alltför enkelt. Här är min 3-trio: 

En roman som kanske inte är så känd är Jeffrey Archers Det Stora SpeletDet är en roman om tre män som blir invalda i det brittiska underhuset 1964. Alla tre har ambitionen att bli premiärminister, men bara en av dem når ända fram.

Jag tycker att det är en underbar bok, som ger en fantastisk inblick i hur underhuset och den brittiska politiken fungerar. Författaren har själv varit ledamot av underhuset.

Den handlar naturligtvis om brittisk politik, men även om kärlek, otrohet och ren, skär maktlystnad. Vad mer kan man begära? 
Därefter väljer jag Jan Guillous bok Brobyggarna, som är första delen i hans romansvit Det stora århundradet.

Tre fattiga norska bröder får av en tillfällighet möjlighet att studera till ingenjörer i Dresden. Som motprestation förväntas de återvända till Norge och bygga broar. Det är dock bara en av bröderna som återvänder.

I boken följer vi två av bröderna. Den ene (Lauritz) lever och arbetar i Norge, medan den andre (Oscar) hamnat i tyska Östafrika (det som idag kallas Tanzania). Den afrikanska delen är stundtals en grym och blodig historia, med mord och kannibalism. Här känns det nästan som om Guillou har inspirerats av min barndoms äventyrsböcker för unga.

Det är uppfriskande att det är belgare och engelsmän som framför allt framstår som grymma, giriga och blodtörstiga, medan tyskarna försöker sprida kultur och civilisation. Det är alltför vanligt i vår anglosaxiskt dominerade värld att tyskarna ses som brutala medan britterna är civiliserade tedrickare.

Den tredje brodern, Sverre, får vi inte höra så mycket om, men han får vara med desto mer i den andra boken i serien - Dandy.

De flesta av oss har säkert hört talas om En julsaga. Berättelsen om den elake och girige Ebenezer Scrooge. Han som får besök av tre andar. Den har filmatiserats, men jag har aldrig tidigare läst den. En kul grej är att Joakim von Anka var betydligt elakare när han först dök upp än i senare Kalle Anka-tidningar. Hans engelska namn är Scrooge McDuck.

Detta är en av de riktigt klassiska julberättelserna. Scrooge får först besök av sin kompanjon, som varit död i sju år. Denne vill varna Scrooge för följderna av att fortsätta att älska pengar och hata julen. Tre andar besöker honom. Den första är gångna julars ande, som visar honom de jular som varit och som kanske kan visa de felaktiga val som fått Scrooge att bli den misantrop han är. Den andra anden är den nuvarande julens ande. Scrooge får se hur hans anställde firar jul i fattigdom med en son som inte kommer att leva ett år till. Slutligen kommer den tredje anden som är kommande julars ande. Denne visar Scrooge en jul där en girig man har dött och ingen saknar honom eller bryr sig om honom. Till slut inser Scrooge att han själv är den döde. Givetvis får andarnas besök Scrooge att inse att han radikalt måste ändra sitt liv och han blir generös och livsbejakande och ingen älskar julen mer än han.

25 kommentarer:

  1. Jag har läst en del av Jeffrey Archer, men denna kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har några decennier på nacken, men jag tycker fortfarande att den är läsvärd. Finns på bokbörsen.

      Radera
  2. Svar
    1. Den har nog gjorts i många versioner.

      Radera
  3. Guillous bokserie har jag påbörjat. Skall läsa del tre. En julsaga har jag så klart också läst. Flera gånger och dessutom sett filmatiseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du börjat på Guillous serie.

      Radera
  4. har endast läst En julsaga av din trio. kul tolkning av uppgiften!

    SvaraRadera
  5. En julsaga är den enda av dina jag har läst, men den är ju på andra sidan en klassiker av en anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk berättelse egentligen.

      Radera
  6. Javisst var det tre bröder i Brobyggarna. Bra bok. Att det var tre andar i En julsaga det hade jag helt glömt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första böckerna i Guillous serie är riktigt bra.

      Radera
  7. Den sista har jag läst men kommer inte ihåg att det var så.

    SvaraRadera
  8. Brobryggar-triologin har jag här hemma och känner nu för att läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brobryggartrilogin? Brobyggarna är första delen av tio!

      Radera
  9. Julens tre andar - fiffigt!

    SvaraRadera
  10. En julsaga har jag läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Kul att du gick på tre personer (eller spöken i ett fall) :-)

    SvaraRadera
  12. Det Stora Spelet lät ju spännande, tyvärr verkade den inte finnas på biblioteket.

    SvaraRadera