måndag 26 februari 2024

Boktriss I

Det är boktriss hos Mias bokhörna på måndagar. I den här rundan med boktriss handlar det om att hitta en karaktär på måndagens bokstav. Det ska vara en manlig, en kvinnlig och en/ett djur/barn/serie. Dagens bokstav är I.

Manlig: I den kära nobelpristagaren Selma Lagerlöfs Jerusalem är en av de främsta karaktärerna Ingmar Ingmarsson. Alla förstfödda bland ingmarerna heter Ingmar, men den som är Ingmar Ingmarsson i den här boken har svårt att leva upp till sin far, Stor-Ingmars, föredöme.

Kvinnlig: Vilhelm Mobergs roman Raskens handlar om den indelte soldaten Rask, som är gift med Ida.

Serie: Jag ska erkänna direkt att jag inte har läst Torill Thorups serie om Inga Svartdal, men den passar in här i alla fall ;)

3 kommentarer:

  1. jag visste att du skulle välja Ingmar Ingmarsson. Ida glömde jag skam till sägandes. det kan bero på att jag bara sett TV - serien och inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kände att jag inte skulle missa att få in Selma Lagerlöf? ;)

      Radera
  2. Knepigt det där med "ingmarerna", måste vara svårt att hålla isär alla med samma namn?

    SvaraRadera