tisdag 6 februari 2024

Tisdagstrion: Böcker som utspelar sig i olika världsdelar

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat böcker som utspelar sig i olika världsdelar (en världsdel i varje bok). Här är min trio:

Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand.
När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får uttrycka det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi.
Det är en riktigt underhållande bok om en man som, trots att han inte alls ville åka till Indien till att börja med, börjar ett nytt liv. För i Indien finner han nämligen kärleken igen. Men det gör väl inte livet mindre komplicerat.
Delhis vackraste händer var lättläst och jag satt mest och småmyste hela tiden.

Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Abichie.
Eugene Achike är en god man. Han skänker pengar till välgörenhet. Genom sin tidning bekämpar han korruption och förtryck. Och han misshandlar sin fru och slår sina barn.
I Lila hibiskus tecknar tonårsflickan Kambili ett fasansfullt porträtt av sin egen far, en man som driver sin familj till undergång genom sina förvridna uppfattningar om godhet och ondska, renhet och synd.
Men det är också en historia om hur kärlek och förhoppningar kan växa där man minst anar det, liksom en lila hibiskus med sin starka doft av frihet kan slå rot och växa bland den vanliga röda.
Genom den här boken får läsaren en bild av Nigeria, där korrupta militärer tar makten och fängslar eller mördar dem som vågar ifrågasätta deras styre. Men framför allt handlar det om förhållandena i en familj, där kärlek och ofattbar grymhet finns sida vid sida.
Kambilis far Eugene, i boken helt enkelt kallad Papa, tvekar inte att tortera medlemmar i sin familj, om han tycker att det är nödvändigt för att rena dem från synden. Han är en människa, som är så grym att man hoppas på hans snara frånfälle så familjen blir befriad.
Men om Papa enbart hade varit en grym tyrann, så hade boken inte blivit intressant. Författaren låter honom även ha goda, kärleksfulla sidor. Han älskar verkligen sin familj och han tvekar inte att stötta människor som har det svårt. Men hans djupa katolska tro gör honom lika förtryckande som fundamentalistiska islamister. Nåde den som inte läser alla sina böner, och han förfasar sig om en kvinna inte täckt sitt hår ordentligt när hon går i kyrkan. Och han vägrar träffa sin far, som är hedning. Papa är mer katolsk än Påven. Det är det faktum att han inom sig både bär den innerligaste kärlek och en ofattbar grymhet, som gör att han blir intressant.
Och givetvis älskar Kambili sin far, så som de flesta misshandlade barn gör. Han är kärleken och hon vill inget hellre än att få ett erkännsamt leende från fadern när hon har sagt något gudeligt som hon vet kommer att göra honom glad. Samtidigt fruktar hon honom givetvis.
Lila hibiskus är en riktigt bra och läsvärd bok, och det är intressant och lärorikt att läsa en bok som beskriver en kultur långt ifrån vår egen.

Italienska nätter är skriven av den engelska författaren Katherine Webb.
Romanen utspelar sig för snart hundra år sedan. Unga, osäkra Clare Kingsley reser mot sin vilja genom södra Italiens brända landskap. Här ska hon tillbringa sommaren med sin make Boyd, som arbetar för den nyrike markägaren Leandro Cardetta.
När Clare stiger av tåget känner hon genast den laddade stämning som råder i den lilla staden Gioia del Colle. För bortom Leandros lyxuösa villa har spänningen nått bristningsgränsen. Stadens fattiga arbetare söker desperat efter arbete och mat, många av dem är veteraner från första världskriget. En av dem är Ettore. Då Clares och Ettores vägar korsas försvinner hennes hemlängtan i ett slag.
Innan sommaren är slut kommer hjärtan att krossas, våldsam fiendskap gro och omtumlande sanningar att avslöjas. Och Clare kommer att lära sig en läxa för livet...

22 kommentarer:

  1. Delhis vackraste händer såg jag filmatiserad, tror jag

    SvaraRadera
  2. Ja usch, Lila hibiskus var en känslomässig resa att ta sig igenom.
    Min trio hittar du här:
    https://boksuddis.wordpress.com/2024/02/06/tisdagstrion-bocker-som-utspelar-sig-i-olika-varldsdelar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att den känns helt trovärdig.

      Radera
  3. Jag tror faktiskt att jag läst alla tre eller i alla fall något av varje förfatare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är välkända böcker, som du säkert kan ha läst.

      Radera
  4. Bergstrand har jag både läst och sett. gillade förvånansvärt mycket. Lila hibiskus har jag läst. tyckte att En halv gul sol var mycket bättre. inte för att Lila hibuskus var dålig men den andra är så otroligt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är En halv gul sol bra! Jag skulle vilja läsa Americanah någon gång också.

      Radera
  5. Jag valde för omväxlings skull inte Chimamanda utan en annan ung kvinna från Nigeria för att representera Afrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt. Jag måste kolla hos dig vem det är.

      Radera
  6. Tack för påminnelsen om Lila hibiskus. Den finns i min läslista, men den är ju så lång …

    SvaraRadera
  7. Jag gillar Katherine Webb så den måste jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag läst någon mer av henne, men skulle gärna göra det.

      Radera
  8. Har bara läst Lila hibiscus och en annan bok av Webb. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Delhis vackraste händer är den enda jag har läst i din trio.

    SvaraRadera
  10. Delhis vackraste händer verkar läsvärd! Gillar Lila hibiskus! Maria Bokologen

    SvaraRadera
  11. Delhis vackraste händer är fin som både bok och film.

    SvaraRadera