tisdag 13 februari 2024

Tisdagstrion: Smycken & accessoarer

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat smycken & accessoarer (i handling, titel eller på omslag). (Hur kan det finnas människor som uttalar accessoar som assessoar istället för aksessoar. Jag undrar hur de uttalar vaccin och succé. Fast det är väl samma människor som säger asseptera. Hu!) Här är min trio:

På omslaget till Fredrik Backmans Britt-Marie var här kan vi se en handväska, och handväskor brukar räknas till accessoarer. Ska man vara noga så är väskan bara en accessoar om den matchar den övriga klädseln. Det är omöjligt att säga på den här bilden, men vi får föreställa oss hur Britt-Marie är klädd för att väskan ska matcha :)


Kan en cylinderhatt/hög hatt/stormhatt räknas som en accessoar? (Här ser vi en sådan på omslaget till Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.) Det tycker jag. Är den hopfällbar kallas den chapeau-claque. Gör sig alldeles utmärkt till frack. Jag har givetvis en frack. (Jag har faktiskt två. Den första hade jag bland annat på mitt bröllop, men sedan krympte den i klädkammaren.) Jag har för övrigt en hög hatt. Den tillhörde min far och han hade säkert fått den efter farfar, för det står EW inuti den, och det står alldeles säkert för Engelbert Warholm. Jag har dock stort huvud (storlek 61) så hatten passar mig inte. Men kanske att jag någon gång gör slag i saken och alldeles i onödan köper mig en egen cylinderhatt.

På omslaget till Ett felsteg eller två av Karina Johansson har personen på bilden en fjäderboa, och den måste definitivt räknas som en accessoar.

21 kommentarer:

  1. Hmm... Jag har aldrig ens funderat över uttalet på accessoar, brukar nog inte ens använda det ordet särskilt ofta då jag inte är en person som funderar särskilt mycket över accessoarer över huvud taget. :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du fick med en fjäderboa!

    SvaraRadera
  3. svenskans skriv- och uttalsregler kan vara lite snåriga, beror på att det är ett gammalt språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast här handlar det om uttalet av latinska ord.

      Radera
  4. Tre bra accessoarer. Hög hatt måste räknas dit. Dessutom är det ju en bra bok.

    SvaraRadera
  5. Passande böcker på temat. De två första har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var kul att få tre helt olika accessoarer.

      Radera
  6. Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det där med hur man uttalar accessoar och det visar sig att det tydligen är helt okej att säga assessoar enligt Svensk Ordbok. Samma ordbok som tycker att man kan stava zebra med s ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, men SAOL anser att det ska uttalas aksessoar.

      Radera
  7. Jag har läst de två översta, men den av Karina har jag nog missat. Jag brukar säga det till mina barn ibland att man inte ska märka ord. Det spelar ingen roll ju huvudsaken är väl att man är en snäll människa. Jag kan inte säga regissör och inte min dotter heller, men vi skrattar mest åt det.

    SvaraRadera
  8. Jag uttalar det så. Däremot inte dina andra exempel. Språk är inte alltid helt logiskt tänker jag.
    Backman har jag läst. Doktor Glas har jag tänkt läsa. Någon gång.

    SvaraRadera
  9. Backman och Söderbergs är bra böcker!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Fast "Mormor" är bättre än Britt-Marie tycker jag.

      Radera
  10. Britt-Marie var här och Doktor Glas har jag läst.

    SvaraRadera
  11. Min man hade för vana att alltid sms:a och fixa datum med sina gamla vänner inklusive sina ex. Jag trodde aldrig att det var något problem med sådant förrän han blev känslomässigt tillbakadragen från mig och började bete sig onormalt mot mig och min dotter. Vid det här laget visste jag att jag behövde hjälp akut eftersom jag aldrig ville förlora honom. Dr Isikolo kom till min räddning och problemet var åtgärdat. En av min mans ex lovade att se till att hon skulle ta honom ifrån honom och började manipulera honom att överge mig och min dotter, vilket så småningom skulle ha hänt om Dr Isikolo inte grep in för att hjälpa mig. Strax efter 48 timmar efter att ha åtgärdat problemet blev allt fantastiskt mellan mig och min man och nu har han bett om ursäkt för allt och vi är bra igen. Kontakta Dr Isikolo och tro att han säkert kommer att fixa det problemet åt dig. Maila honom isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera