tisdag 17 juni 2008

Lite falsk marknadsföring är det ju

Som jag nämnde nedan, anordnar Umeå kommun en novellpristävling. I tävlingsstatuterna sägs att en kompetent och namnkunnig jury varje år utser en vinnare. Prissumman uppgår till 100 000 kronor. De fem bästa novellerna presenteras varje år i en antologi.

Den formuleringen kan jag inte tolka på något annat sätt än att en glad vinnare till slut står där med 100 000 kronor i handen. Men hej vad man kan bedra sig. Tävlingen arrangerades ju även förra året, och då fick de fem novellförfattare som fick sina noveller presenterade i antologin dela på prissumman.

Eftersom man även i år tänker presentera de fem bästa novellerna i en antologi, finns det all anledning att anta att man även i år delar på prissumman.

Det är absolut inget fel i att ordna en tävling, där fem vinnare får 20 000 kronor var. Men då ska man säga det, och inte locka med att en vinnare får 100 000. Lite falsk marknadsföring tycker jag faktiskt att det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar