tisdag 17 juni 2008

Novellen färdig (tror jag)

Jag har skrivit färdigt novellen till Umeå kommuns novellpristävling. I vart fall tror jag att jag är färdig. Jag har under alla omständigheter nått till det slut jag hade tänkt mig.
Men så var det ju det där med antal tecken. Jag undrar om man ska räkna inklusive eller exklusive blanksteg...
Novellen skulle ju helst inte vara längre än 30 000 tecken. Min novell är på 21 351 tecken inklusive blanksteg och 17 544 exklusive blanksteg. Räcker det eller är det för kort?
Och måste jag bry mig om det? Jag har skrivit en novell som jag tycker fungerar. Då ska jag väl inte börja lägga till en massa irrelevant bludder bara för att få lite mer längd på den. Jag är faktiskt ganska nöjd med "Jag saknar dig redan."
Nå, jag tänker ändå inte skicka in den med det samma. Den får ligga till sig några dagar, och sedan får jag läsa den igen.

2 kommentarer:

  1. Oftast när det gäller teckenangivelser så räknas även blankstegen in. Speciellt är det så om det gäller för publicering i tidning då blankstegen också "tar plats". Så jag skulle absolut räkna med blankstegen!

    SvaraRadera
  2. Med tanke på längden av förra årets vinnande noveller så tror jag inte att du har något att oroa dig över.

    Angående den falska marknadsföringen så sa de förra året att de inte hade hittat en värdig vinnare för hela priset så fem personer fick dela på summan, de sa samtidigt att de i år hoppas hitta en enda vinnare.

    Är i vilket fall imponerad av din framförhållning, jag har knappt börjat tänka på min novell ännu.

    SvaraRadera