söndag 6 september 2015

En smakebit på söndag - Blot

Dags för en smakebit på söndagen igen. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu är Håkan Östlundhs kriminalroman Blot

Blot är den fjärde delen i Håkan Östlundhs uppmärksammade serie om kriminalpolisen Fredrik Broman, men det är den första jag läser. Här har Fredrik Broman fått en svår skallskada och ingen vet om han kommer att klara sig. Smakbiten är hämtad från prologen:

Han svävade i mörker, gungade viktlös i något som var mer än natt.  Världen hade ingen början, inget slut. Den kompakta svärtan var kanske just ingenting. Ändå var han där, medveten om att han rörde sig, vaggades fram genom rummet. Eller genom intet.
Var det en nära döden-upplevelse? Var det så här det var att balansera på gränsen mellan liv och död, ett ingenmansland där man är varken det ena eller det andra? Var han rentav död? Det var inte obehagligt, gjorde inte ont, kändes över huvud taget inte om man bortsåg från förnimmelsen av att vaggas i en stor, svart rymd. Om vaggandet upphörde, skulle han sluta existera då? Var den gungande rörelsen livet? Det sista av livet? Men han tänkte. Om han tänkte måste han ju leva. Var det inte så? När han försökte fånga in vad han tänkte på insåg han snart att han inte tänkte på något annat än den gungande rörelsen. Kunde det ens räknas som en tanke? Fanns det inget mer, inga andra tankar som var han? Han försökte, försökte... men hur försöker man? Det var omöjligt. Det fanns inget annat än natten och rörelsen.

30 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, har ännu inte läst denna serie men någon gång så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det ska bli spännande att prova en ny författare.

      Radera
  2. En serie jag inte läst än. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk ändå vad många bokserier det finns!

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Det här är en serie jag tänker jag ska läsa någon gång...

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Visst är den :)
      Den lockar i vart fall mig att vilja läsa.

      Radera
  5. Cogito ergo sum (jag tänker, alltså finns jag) - klart han lever! :) Tack för smakbit. Okänd bokserie/författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Quidquid latine dictum sit, altum videtur (Allt som sägs på latin låter djupsinnigt) ;)

      Radera
  6. Tack för smakbiten! En serie som jag inte kommit till men funderat på att läsa.... ;)

    SvaraRadera
  7. har inte läst något av författtaren, fastän jag hört mycket talas om honom. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Har inte läst den serien.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst något av denna författare än men har Släke i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att du hade skrivit fel, men han har visst skrivit en bok som heter Släke :)

      Radera
  10. Jag gillar Östlundhs serie. Jag måste nog sätta igång och läsa sista delen så snart som möjligt - tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndagskväll :)

    SvaraRadera
  12. Tack för en spännande smakbit. Denna serie har jag inte påbörjat ännu.

    SvaraRadera
  13. Har de första delarna stående i hyllan. Kanske har jag snart läst klart så många serier att jag känner mig mogen att påbörja en ny :)

    SvaraRadera