tisdag 22 september 2015

Främmande ord - Björntjänst

Björntjänst är väl egentligen inte ett främmande ord, men en del verkar ha svårt att fatta innebörden. Att göra någon en björntjänst innebär att man gör något för någon annan av välvilja, men som får negativa konsekvenser för mottagaren.

Jönköpings kommun har uppenbarligen inte förstått ordets innebörd. I en kampanj har man gått ut med budskapet: "Ta reda på hur mycket du kan tjäna på att byta din vanliga bil mot el- eller hybrid. Gör både dig och miljön en björntjänst!"


2 kommentarer:

  1. Det här förvånar mig inte ett dugg. Hade en jobbarkompis, runt 22 år gammal, som faktiskt trodde att björntjänst var något bra. När jag påpekade hur den kända texten "en björntjänst gör ju ingen glad" går så tyckte hon det var konstigt. En björn är ju något bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är en björn något bra? Jag tror vi får skylla på Milne och Disney. Folk är rädda för vargen med inte för björnen. Vargen spelar rollen som "Stora Stygga Vargen" medan björnen glassar runt som Nalle Puh, Baloo och Bamse.
      Jag skulle bli mycket räddare om jag mötte en björn i skogen än en varg!

      Radera