torsdag 17 september 2015

Kvinnoalfabet - F

Kvinnoalfabetsutmaningen från enligt O fortsätter. Nu är det dags för bokstaven F.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på F?
Här behöver jag inte tveka. Det får bli Marianne Fredriksson. Hon har skrivit många fina böcker, såsom Evas bok, Kains bok, Noreas saga och Simon och ekarna.
2. Lyft fram ett kulturellt verk på F. Det kan vara en bok, en film, en dikt, en sång, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum och gärna en kvinna som skapat verket.
Jag tycker att Cornelis Vreeswijks sång Felicia - Adjö är vacker, även om jag inte är säker på att jag uppfattat budskapet. Man kan lyssna på den här.
3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på F vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Ella Fitzgerald. En av Amerikas främsta sångerskor inom jazz och populärmusik.
4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på F som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Mitt svar blir Florence Nightingale. Hon var en av grundarna av det moderna sjuksköterskeyrket. Tyvärr framställs hon numera stundtals med ett löjets skimmer. En kvinna som offrar allt för att tjäna andra. Men hon måste ses i ljuset av den tid hon levde i. Hon är en av de främsta kvinnorna i historien. Under Krimkriget lyckades hon sänka dödligheten på militärsjukhusen från 42 till 2 procent!

18 kommentarer:

  1. vi har båda valt Felicia Venhaug! Cornelis Vreeswijk skrev Felicias svenska svit efter Felicia Venhaug - karaktären i Aksel Sandemoses Varulven. läs den!

    SvaraRadera
  2. Felicia - adjö är en väldigt fin låt. Vi har en väldigt fin visskatt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det pinsamma är bara att vi svenskar (inkl mig själv) ofta bara kan spridda delar av visorna. Irländarna kan sina visor!

      Radera
  3. Gillar också Cornelis men visste inte heller att det fanns en förlaga till Felicia. Intressant! Ella Fitzgerald gillar jag också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig mycket när man tittar runt bland dem som deltar i kvinnoalfabetet.

      Radera
  4. Bra idé att lyfta fram Florence Nightingale!

    SvaraRadera
  5. Fina val! Kul att du nämner Florence Nightingale!

    SvaraRadera
  6. Marianne Fredriksson var ju ett fint val!

    SvaraRadera
  7. Åh vilka "bra" namn! Florence Nightingale var ett riktigt bra val :)

    SvaraRadera
  8. Felicia adjö är en av mina favoriter! Och varför kom jag inte på Marianne Fredriksson som jag läst så mycket av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes böcker kan man med fördel läsa om!

      Radera
  9. Här kom Ella igen. Marianne Fredriksson var också ett bra val.

    SvaraRadera