torsdag 10 september 2015

Kvinnoalfabet - E

Kvinnoalfabetsutmaningen från enligt O fortsätter. Nu är det dags för bokstaven E.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?
Jag tar min favoritförfattare från barndomen - Enid Blyton. Jag ÄLSKADE Femböckerna, Äventyrsböckerna och Mysterieböckerna!
2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?
Elin Wägner. Hon var mycket aktiv i kampen för kvinnlig rösträtt. Det har endast funnits nio kvinnor i Svenska Akademien. Sex av dessa nio är ledamöter idag. Elin Wägner var den andra kvinnan som blev invald. Alla vet vem den första var - Selma Lagerlöf - men hur många känner till den andra?
3. Det fins ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Eartha Kitt. En kvinna som nådde berömmelse mot alla odds. Enligt henne själv blev hon till efter en våldtäkt. Fadern var av tysk och holländsk härstamning medan modern var cherokes och afroamerikan. Hon växte upp under svåra förhållanden, men blev en firad sångerska och skådespelerska.
4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Förra veckan hade jag med en drottning. Det får bli en nu också, nämligen den brittiska drottningen Elizabeth II, som igår blev den längst regerande brittiska monarken någonsin. Hon passerade sin farfarsfarmor - drottning Victoria. Tiderna förändras, politikerna byter av varandra, men hela tiden finns drottningen där, med hatt och handväska. 

16 kommentarer:

  1. Elin Wägner har vi ju gemensamt! bra tajmat med Elizabeth II!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte drottningen kunde få vara med.

      Radera
    2. Wägner är som sagt värd mycket mer uppmärksamhet! Tänkte också på Elizabeth II, men vet inte om jag egentligen beundrar henne. Är mer fascinerad.

      Radera
  2. Det är helt otroligt att man klarat att styra en hel släkt (och sätta avtryck i ett helt land) så länge som Elizabeth II :)

    SvaraRadera
  3. Eartha Kitt ja. Och Enid Blyton är ju lite nostalgi. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enid Blyton är verkligen nostalgi! Jag tillhör dessutom en generation som uttalar hennes efternamn som om det handlade om metallen bly :))

      Radera
  4. Jag fastnade aldrig för Enid Blyton (visst är det en pseudonym, eller?) men de böckerna måste ju verkligen ha lästs av många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen pseudonym. Det var hennes namn. Ja, nog har många läst dem. Hon skrev visst 600 böcker.

      Radera
  5. inte kul att veta att ens far är våldtäcksman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, "kul" är nog inte ordet som kommer för mig i sammanhanget.

      Radera
    2. negation... komplicerat - för även om pappan bara är ett frö, har alla barn behov att vara stolt över sina föräldrar.

      Radera
  6. Elin Wägner förtjänar alltid uppmärksamhet!
    Kul också att nämna Enid Blyton. Det är nog inte många över 40 som inte minns henne som en rolig barndomsbekant. Undrar just om dagens barn också läser fem-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till min stora besvikelse tände mina barn inte alls på Femböckerna.

      Radera
  7. Enid Blyton var ganska svår minns jag. Jag läste men bästa vännen somnade allt som oftast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svår? Det värsta var väl att de åt massor med pickles hela tiden :))

      Radera