söndag 28 februari 2016

En smakebit på söndag - Delhis vackraste händer

Dags för en smakebit på söndagen igen. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Jag är inte riktigt klar med Ung i ghettot av David Safier. Det är en bok som kräver att jag tar en paus ibland. Men jag har nästa bok redo, nämligen Mikael Bergstrands Delhis vackraste händer.

När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får uttrycka det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi.
Smakbiten är hämtad från bokens inledning:

"Nå, vad tycker du Har det inte blivit fint efter makeovern?"
Jag nickar och ler. Det ser ut ungefär som det alltid har gjort inne på Salong Cissi. Jag vet ingen människa som är så uppfylld av ständig förändring och samtidigt så monumentalt urusel på det som Cissi. Den vita soffan som förra gången jag var här stod till vänster om en yuccapalm har nu fått röd klädsel och befinner sig till höger om en benjaminfikus. Jag är inte helt säker men tror att brunetten med den androgyna pagefrisyren på den inramade affischen bakom disken tidigare var en blondin med androgyn pagefrisyr.

36 kommentarer:

  1. gillade inte boken riktigt... "naket självironiskt roligt av en medelålders man" skrev jag. Men jag får nog läsa om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Det var en litt humoristisk smakebit, takk for den :) Det er første gangen jeg leser om boken, og jeg kjenner jeg blir nysgjerrig, spesielt fordi India er en del av historien. Det er spennende med steder som jeg ikke selv har vært.

    Jeg har lagt inn smakebiten din i linkefunksjonen, underlig at du ikke ser den. Det kan være at det har med hvilken browser du bruker å gjøre, kanskje.

    Ha en riktig god søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att läsa den.
      Tack för hjälpen. Jag använde Google Chrome som vanligt men kunde ändå inte få fram någon länk. Konstigt.

      Radera
  3. Så du har börjat på denna nu? Jag trodde vi skulle läsa den samtidigt ;) Men du kanske inte kan vänta så länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte börjat än, eftersom jag fortfarande läser Ung i ghettot, men jag ville gärna vara med i "smakebiten" ;)

      Radera
  4. Rolig smakbit även om orden "yttre och inre resa" avskräcker en så oandlig person som mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det kan väl vara roligt att gå utanför boxen som det heter nu för tiden :)

      Radera
  5. Det hørtes egentlig ut som en fin bok. jeg liker å lese om India. Samtidig er jeg litt usikker på om det er en bok for meg. Spesielt etter Hannelens kommentar :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Varit nyfiken på den här och läst lite i den, men det var inte riktigt min kopp tea ;)Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt omtalad när den kom för några år sen så jag ser ändå fram mot att läsa den.

      Radera
  7. den här har jag läst. tyckte mycket om den! tack för smakebiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst den och tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag tyckte att detta var en mysig och rolig bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Tror inte det här är riktigt min typ av bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hittar många okända böcker när man skuttar runt bland smakbitarna.

      Radera
  12. Det är en bok jag har tänkt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har värmt min hylla tillräckligt länge :)

      Radera
  13. Den här har jag varit på väg att köpa jag vet inte hur många gånger men än har det inte blivit av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det väl ofta. Och plötsligt är den inte kvar i bokhandeln. Tur att Bokbörsen och Tradera finns.

      Radera
  14. Tack för smakbit! Lite nyfiken på denna, får återkomma o se vad du tycker sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Den här står i hyllan (makens exemplar) men jag kan inte säga att den står högt på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får väl stå där och mogna lite :)

      Radera