måndag 22 februari 2016

Tematrio - Äntligen lästa (eller i alla fall köpta) böcker

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om äntligen lästa (eller i alla fall köpta) böcker. En del böcker har blivit stående länge i min bokhylla och en del författare har jag liksom "sparat". Men varje år blir någon av dem läst och min långa lista har kortats betydligt under de år jag bokbloggat. Berätta om tre böcker ni äntligen sett till att läsa eller om tre böcker ni borde läsa snart!


Under förra året läste jag äntligen Vilhelm Mobergs Utvandrarserie, och här ger jag exemplet Nybyggarna. Vet inte om det är lite fusk, för jag köpte inte böckerna utan jag lånade dem på biblioteket, men de är i alla fall äntligen lästa.
Nybyggarna har man blivit mer hemmastadda i det nya landet. Alltfler invandrare anländer till Minnesota och till det område där Karl Oskar och Kristina har sitt hem.
Man har bott in sig så väl att man bygger en kyrka och finner en lämplig plats för en begravningsplats och Kristina får äntligen del av Nådemedlen (nattvarden) igen.
Karl Oskar ångrar inte för ett ögonblick att han utvandrat, men för Kristina är det svårare. "Hemma" är fortfarande Sverige. Amerika är "borta".
Men det finns även andra saker som bekymrar henne. Hennes kropp är sliten och hon vill inte föda några fler barn. Hon ber till Gud att han ska låta henne slippa fler graviditeter. Blir hon bönhörd? Kanske, men i så fall inte på det sätt hon hade tänkt sig.
Svårigheterna får henne att börja tvivla på sin tro. Hon tänker de oerhörda orden: "Finns Gud?" Men hon menar ändå att han måste finnas. Det minsta man kan begära av Gud är att han finns.


Körkarlen av Selma Lagerlöf hade stått mycket länge i min bokhylla innan jag äntligen kom mig för att läsa den.
en utspelar sig en nyårsafton. I inledningen får vi veta att slumsystern Edit ligger för döden. Då ber hon att få träffa David Holm. Ingen förstår varför hon vill träffa den försupne mannen.
Det är dock inte slumsystern som är huvudpersonen, utan David Holm. Han dör och blir hämtad av körkarlen. Det är han som ska avlösa Georges, som kört vagnen ett helt år och hämtat de döda. De närmaste timmarna får David följa med körkarlen, och han ser då följderna av det liv han levt och hur det har drabbat hans närmaste.
Om Selma Lagerlöf har läst En Julsaga av Charles Dickens? Skulle nästan tro det!
Det är en söt liten berättelse, men mycket moraliserande. Den vill visa följderna av lasterna. Det viktigaste du kan göra i livet är att försöka leva ett riktigt liv, så att du utan fruktan kan möta döden. Den enda bön du behöver be är: Gud, låt min själ få komma till mognad, innan den ska skördas!


Till sist en bok som står i min bokhylla och som jag av någon outgrundlig anledning har glömt att läsa - Mikael Bergstrands Delhis vackraste händer. Jag köpte den på bokrean 2013 och jag har ingen aning om varför jag inte läst den.
Så det får väl bli ett löfte till mig själv i år. 2016 är året då jag äntligen läser denna bok. 
Det lär vara en rolig bok, så det gör nog inte ont alls att läsa den.

20 kommentarer:

  1. Utvandrarserien har jag läst ett par gånger om. Av Bergstrands trilogi har jag läst de två första böckerna och har den tredje kvar att läsa. Och de är roliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad Bergstrand har att erbjuda.

      Radera
  2. jag var riktigt förtjust i Delhis vackraste händer

    SvaraRadera
  3. Jag har hela utvandrarserien, just i den utgåvan med broderier, men har inte hunnit läsa dem. Nu ska jag först ta mig igenom Fogelströms stadsserie. Det finns så mycket jag vill hinna läsa!

    SvaraRadera
  4. Bibliotek kan väl aldrig vara fusk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och för sig inte, men Lyran var kanske mest inne på egna hyllvärmare ;)

      Radera
  5. Delhis vackraste händer fick jag en en snäll kollega för snart tre år sedan. Hoppas hon inte har koll på att jag fortfarande inte har läst den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både du och jag kanske borde ta oss an den snart ;)

      Radera
  6. Jag känner så väl igen mig - ibland vet man verkligen inte varför böcker blir stående.

    Mobergs böcker är ju verkligen läsvärda klassiker! Också jag har läst lånade exemplar, fast jag vill minnas att jag lånade och läste böckerna av mina föräldrar när det begav sig.

    SvaraRadera
  7. Utvandrarsviten håller jag på med en omläsning av. Skall läsa Nybyggarna härnäst. Delhis vackraste händer läste jag ganska nyligen och den var ju jättemysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utvandrarserien är fantastisk. Ser fram mot att läsa Delhis vackraste händer. Den var mycket omtalad för några år sen och det var därför jag köpte den.

      Radera
  8. Nybyggarna står snart på tur efter en lagom paus från Mobergs utvandrare. Sista boken blir jag nyfiken på, roliga böcker är ju aldrig fel emellanåt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de behöver ju inte dö av svält och umbäranden i alla böcker :)

      Radera
  9. Jag läste också Utvandrarna-serien förra året, eller kanske förrförra. Det tog tid att komma igång och tid att bli klar, men det var det såklart värt :)

    Jag lyssnar på Delhis vackraste händer just nu, och tycker att den är riktigt härlig. Hoppas att du gillar den när du väl kommer igång!

    SvaraRadera