tisdag 9 februari 2016

Tematrio - Feminism i ord och bild

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om feminism i ord och bild. Så här skriver Lyran: Egentligen borde jag kanske väntat med detta tema en månad, men jag har läst en så bra bok om feminism att jag måste få skriva lite om den redan idag. Veckans tema är därför feministisk litteratur; skriv om dikter, essäer, romaner o s v efter egen smak. Berätta om tre bra texter med feministisk vinkel!

Lite otippat kanske väljer jag Khaled Hosseinis Tusen strålande solar. (Jag lyckas visst ofta nämna Hosseinis böcker.)
Vi för följa Mariam, som vid femton års ålder tvingas gifta sig med en trettio år äldre man som misshandlar henne. Efter nära tjugo års äktenskap tvingas ytterligare en ung flicka gifta sig med Mariams make.
Vi följer inte bara kvinnornas vardagsliv, utan vi får också en inblick i hur människor påverkas av först Sovjetunionens ockupation och sedan talibanernas grymma styre. Gammal unken islam tvingar kvinnor att hålla sig i sina hem. De får inte arbeta och inte gå på stan utan att en manlig släkting ledsagar dem. Givetvis får inte flickor gå i skolan. All musik förbjuds och tusenåriga kulturskatter förstörs.
Hosseini står på kvinnornas sida i boken, det är helt klart. Jag skulle nästan vilja se den som feministisk. Men det handlar inte om en feminism där man funderar över patriarkala strukturer, om man ska säga "hen" och diskuterar delad föräldraförsäkring. Nej, här handlar det om kvinnor som kämpar för sitt människovärde.

Varför inte Astrid Lindgrens Pippi Långstrump? Är inte hon en härlig förebild för unga flickor? En flicka som går sin egen väg och struntar i konventioner.

Om man i likhet med mig gillar böcker som utgår från bibliska berättelser, så är Marianne Fredrikssons bok enligt Maria Magdalena inte alls dum. Fredriksson hade ju en förmåga att belysa frågor i Bibelns utifrån andra perspektiv. Man behöver inte på något vis tro på hennes historia om Maria Magdalena, som i boken är älskarinna till Jesus, men det är ganska roligt när Petrus och de andra lärjungarna vägrar att lyssna på Maria Magdalena, som ju "bara är en kvinna".
Jag tycker definitivt att boken platsar i den här gruppen.

10 kommentarer:

  1. Tusen strålande solar är bra! Pippi har jag ju läst såklart med Fredrikssons bok har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen strålande solar är fantastisk! Marianne Fredriksson har en speciell stil som jag oftast gillar.

      Radera
  2. Det är länge sedan jag läste Fredrikssons bok, men jag minns att jag tyckte mycket om den.

    SvaraRadera
  3. Pippi är den enda jag har läst av dessa, men jag har länge varit nyfiken på både Fredriksson och Hosseini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt såld på Hosseini. Jag tycker absolut att du ska läsa någon av hans böcker.

      Radera
  4. jag tyckte mycket om Evas bok och Kains bok minns jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också om Kains bok. Evas bok var väl så där.

      Radera