måndag 15 februari 2016

Tematrio - kärlek

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om kärlek. Så här skriver Lyran: Det blev inget bloggat om kärlek igår trots att det var Alla Hjärtans Dag. Därför passar jag på att välja kärlek som veckans tema. Berätta om tre bra böcker eller filmer som handlar om kärlek!


Filmen Notting Hill med Julia Roberts och Hugh Grant i huvudrollerna.
HG driver en liten bokhandel när Julia Roberts kliver in. Den är så romantisk och jag bara älskar den filmen!


Så drar vi till med en riktig klassiker. William Shakespeares Romeo och Julia
Kärlek är inte alltid okomplicerad. Det är väl berättelsen om Romeo och Julia ett exempel på. De båda älskande tillhör var sin rivaliserande släkt och deras kärlek är därför omöjlig.
Och det som gjort berättelsen odödlig är väl att den är en tragedi. Inget lyckligt slut där inte. Som ni säkert minns dör de båda älskande på slutet.


Men för att avsluta lite lättsammare tar jag också med Torgny Lindgrens Merabs skönhet. Berättelsen som gett boken sitt namn handlar om en mans kärlek till en vacker ko.
Jag har haft den boken som svar på en annan tematrio, men det struntar jag i.
I boken berättar Lindgren skrönor från Västerbotten. Vem är då den sköna Merab i Lindgrens bok? Hon är faktiskt en ko, den vackraste man sett. Gabriel har fyra kor. Förutom Merab är det Mikal, Tapenes och Basemat. Inga vanliga konamn här inte. Torgny Lindgren väver gärna in bibliska historier och citat i sina texter, och de fyra namnen är kvinnonamn från Bibeln. Både Merab och Mikal var döttrar till konung Saul.

30 kommentarer:

  1. Kärlek till en ko - onekligen orginellt, fast inte så mycket för de gamla grekerna kanske. Torgny Lindgrenska skrönor åter helt underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny Lindgren är så speciell (på ett bra sätt).

      Radera
  2. Nottin Hill och Love Actually är två engelska filmer om kärlek, som jag sett hur många gånger som helst och ändå inte tröttnar!
    Romeo och Julia var ett givet val i detta tema - att jag inte tänkte på det själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta stavfel och konstig svenska - är rätt trött nu.

      Radera
  3. Tänk att man kan bli kär i en ko. :)

    SvaraRadera
  4. Torgny Lindgren är alldeles fantastisk. Ormens väg på Hälleberget och Norrländsk Akvavit är två favoriter. Romeo och Julia är ju kärleksparens kärlekspar

    SvaraRadera
  5. Notting Hill är härlig, men kan inte låta bli att tycka att slutet på Romeo och Julia är så himla onödigt, blir mer irriterad än berörd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är nog det sorgliga slutet som gjort historien berömd. Hade den slutat lyckligt hade den nog varit bortglömd.

      Radera
  6. Shakespear - en riktig klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte bli så mycket mer klassiskt :)

      Radera
  7. Såg filmatisering av Romeo och Julia med Olivia Hussey som Julia för en miljon år sen, mycket bra. Är annars inte så mycket för Shakespeare. Jag har lite svårt för att alla talar på vers. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den filmversionen har jag också sett. Jo, det kan bli lite teatraliskt förstås ;)

      Radera
  8. Notting Hill är en av de bästa filmer jag sett, tror jag. Och Romeo och Julia, ungdomen har inte förändrats ett dugg. Precis lika dramatiska och benägna till överdrifter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, förhoppningsvis begår de inte självmord tillsammans med en dolk ;)

      Radera
  9. Notting Hill var ju en riktigt bra film. Välkända storyn om Romeo och Julia borde man förstås ha läst (har bara stått och tittat upp på balkongen i Verona, den var vacker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Notting Hill flera gånger. Den filmen kan man inte tröttna på.

      Radera
  10. Det dröjde ganska länge innan jag såg Notting Hill och jag har fortfarande svårt att se storheten, även om jag tyckte den var bra. Romeo och Julia har jag både läst och sett på film :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar allt där Julia Roberts är med ;)

      Radera
  11. Ja de två första är ju fina kärlekshistorier. Den tredje känner jag däremot inte till.

    SvaraRadera
  12. Fantastiska namn på kor! Jag kände en gång i tiden två kor som hette Grävaren och Täckdikaren, så inspiration till namn på kor kan verkligen komma varsomhelst ifrån. Men då är nog bibliska kungadöttrars namn vackrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju undra bad som hände med namn som Majros, Blenda och Bolla :)

      Radera