måndag 1 februari 2016

Tematrio - USA

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om USA. Så här skriver Lyran: Eftersom vi är på väg till eller nyss har landat i Amerika tycker jag att det kan vara på sin plats med ett USA-tema. Jag vet att många läser mycket från det stora landet i väst även om inte jag gör det. Så jag tar gärna emot tips. Berätta om tre läsvärda böcker från USA!

Då inleder jag med Joyce Carol Oates' roman Svart flicka Vit flicka
Den svarta flickan heter Minette och den vita flickan heter Genna. De är rumskamrater på Schuyler College.
Genna är uppvuxen i en utpräglat liberal familj och gör allt för att bli vän med Minette. Men Minette är inte det minsta intresserad. En mer självupptagen person än Minette får man leta efter.
Snart utsätts Minette för trakasserier på skolan med tydliga rasistiska förtecken. Genna ställer givetvis helhjärtat upp för Minette, men är den svarta flickan verkligen ett offer?
Samtidigt får vi följa Gennas komplicerade förhållande till sina föräldrar, inte minst fadern som är en radikal hippieadvokat.
Boken är givetvis mycket amerikansk, men ändå intressant. Den fängslar och griper tag i läsaren.

Sedan blir den en äldre bok. Den är från 1931. Joseph Roths bok Job.
Det är en mycket fascinerande roman, som handlar om juden Mendel Singer, som lever i Ryssland. Den fromme Mendel är nöjd med sitt liv som fattig lärare med hustru och barn, men han drabbas hårt av olyckor, och när det är som värst vill han inte längre veta av Gud. Ja, den som har läst Job i Gamla Testamentet förstår.
En synnerligen välskriven bok, med ett bra språk och lysande beskrivningar av människor och miljöer.

Varför inte avsluta med en riktig klassiker? Ernest Hemingways Den gamle och havet.
Det är en bra, och sorglig, roman om den gamle fiskaren som betraktas som otursförföljd. Därför får "pojken" inte följa med honom ut och fiska längre. Ensam sitter han i sin båt, när han äntligen får den stora fisken på kroken. I dagar kämpar han mot fisken och vinner. Han lyckas döda jättefisken och börjar se fram mot att få sälja fiskköttet på marknaden.
Men hajarna attackerar och tar bit efter bit från fisken. Till slut finns bara ryggfenan och huvudet kvar.
Ernest Hemingway fick Pulitzerpriset för denna roman 1953 och den anses vara den avgörande orsaken till att han 1954 erhöll Nobelpriset i litteratur.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, någon feel good-roman är det väl inte.

      Radera
  2. jättefin trio! USA har många fina författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det. Jo, det har man. Men Svenska Akademien verkar inte begeistrad ;)

      Radera
  3. Den gamle och havet är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
  4. Ja, bra val. Men nu har jag förstås läst två verk om Fitzgeralds och Zelda var inget fan av Hemingway precis, och tydligen på goda grunder. Så det lär dröja innan jag öppnar något skrivet av honom. Hennes antipatier has liksom färgat av sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemingway hade nog sina sidor. Jag har läst hans Att ha och inte ha; den skulle klassas som rasistisk idag. Men Den gamle och havet är bra.

      Radera
  5. Två bekanta författare men inget jag läst än.

    SvaraRadera
  6. Av dessa läst Den gamle och havet, mycket bra klassiker. Joseph Roths bok Job kommer att kollas upp. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joseph Roths bok läste jag faktiskt av misstag. Hade tänkt låna en bok av Philip Roth men tog fel ;)

      Radera
  7. Jag har bara läst Svart flicka, vit flicka av dina tre och den gillade jag inte alls.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att inse att den dag man lägger näsan i vädret så har man bara läst en försvinnande liten del av alla böcker som finns.

      Radera
  9. Jag tänkte också på Hemingway, Den gamle och havet är en jättefin berättelse!

    SvaraRadera
  10. Gillar också Oates, men har inte läst just den.

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag snart måste läsa något av Joyce Carol Oates.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog så jag kände när jag skaffade den här boken ;)

      Radera
  12. Svart flicka vit flicka tyckte jag verkligen om.

    SvaraRadera
  13. Den gamle och havet läste jag för ganska många år sedan. En riktigt fin bok. Oates har jag inte läst ännu, men har flera av hennes böcker i hyllan och hoppas hinna med någon eller några under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska försöka få tag på någon mer av Oates' böcker.

      Radera