tisdag 15 mars 2016

Tematrio - Asiatisk kultur

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om asiatisk kultur. Så här skriver Lyran: Asien är enormt stort och dess kultur oerhört varierad. Kanske vi i en tematrio gemensamt kan täcka in litteratur och övrig kultur från olika delar. Berätta om tre "kulturella yttringar" från Asien, litteratur, dans, konst o s v. Blanda gärna friskt. Eller håll er till det som känns bekvämt.

Jag börjar med boken Tusen tranor av den japanske nobelpristagaren Yasunari Kawabata.
Den handar om Kikuji som förälskar sig i tre kvinnor. Först i en ung flicka som han möter vid en teceremoni, sedan i sin döde fars älskarinna och till sist i den sistnämndas dotter.
Och mitt i allt ihop rör sig en kvinna som fixar med teceremonier, och som tydligen har ett fult födelsemärke på sitt ena bröst. Varför det där födelsemärket är så viktigt begrep jag aldrig, men det nämns många gånger.
Inte heller begrep jag varför den där tredje förälskelsen propsade på att Kikuji skulle slå sönder en fyrahundraårig tekopp, som han fått av henne.
Boken var för all del fascinerande och jag är glad att jag har läst den, men jag misstänker att man måste vara mer insatt i japansk kultur för att förstå den dolda symbolik som jag misstänker finns där.

Så blir det en tur till Israel. Vi köpte en mezuza när vi var i Israel för cirka 20 år sedan. Den har vi innanför dörren. Det är inte den som är på bilden här, men en liknande.
Mezuzan består av en pergamentrulle på vilket man har skrivit ett stycke från Femte Moseboken. Pergamentrullen rullas ihop och läggs i ett hölje av trä eller metall. Den fästes på dörren till varje rum i huset utom toaletten. Utanpå mezuzan står den hebreiska bokstaven ש (shin), första bokstaven i ordet Shaddai, ett av Guds namn på hebreiska.

Jag har nyligen läst Mikael Bergstrands bok Delhis vackraste händer. Där talas en hel del om hinduismens otaliga gudar. En av dem är elefantguden Ganesha, som är visdomens gud.

21 kommentarer:

  1. Svar
    1. vår indiska vän har berättat om dessa gudar, hon har en liten altare för "sin" gud.

      Radera
  2. Intressant men varför ska den vara utanför varje rum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte. När vi köpte den sades det bara att den skulle sitta vid ingången. Det där med varje rum hittade jag på Wikipedia när jag googlade.

      Radera
  3. Tack för fina tips. Mikael Bergstrands bok läste jag ganska nyligen och jag tyckte otroligt mycket om den. Skall snart läsa uppföljaren, helst denna månad om jag hinner :)

    SvaraRadera
  4. Bergstrands böcker är bra, har bara den sista kvar att läsa.

    SvaraRadera
  5. skulle gärna vilja besöka Israel. Bergstrands bok tyckte jag jättemycket om. Kawabata gillar jag också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag besökt Israel. Inte bara för sol och sevärdheter utan även för att en barndomsdröm gick i uppfyllelse - Jag badade i Döda Havet!

      Radera
  6. Vilken variation du lyckades få till!

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte ju fråga precis som Mia här ovanför, men du har ju redan svarat på det :) Men jag blir ju vansinnigt nyfiken på varför i hela friden man ska ha en mezuza utan för varje rum. Det måste ju finnas en anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den detaljen upptäckte jag inte förrän idag. Tyvärr känner jag inga judar så jag har ingen att fråga.

      Radera
  8. Jaha ja, nu blev man förstås ännu mer intresserad av att läsa Mikael Bergstrands bok. Kompletterar läslistan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att den listan aldrig minskar ;)

      Radera
  9. Jag läste något annat av Kawabata och den var rätt bra men väldigt deppig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte direkt nån feel good-författare ;)

      Radera
  10. Spännande trio med tre nyheter för mig, tack!

    SvaraRadera