söndag 21 juli 2019

En smakebit på söndag - Noveller

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Noveller och innehåller noveller skrivna av Anton Tjechov. 

Från baksidestexten:
Anton Tjechov är inte bara en av de största dramatikerna i litteraturhistorien, han är också en av de absolut främsta novellisterna. Här presenteras ett rikt urval nya översättningar ur hans stora novellproduktion, allt från de tidiga, korta humoreskerna till de längre berättelserna som förenar romanens nyansrikedom med novellens precision. Många av texterna i denna samling har aldrig tidigare varit översatta till svenska.

Smakbiten är hämtad från inledningen av den inledande novellen Ivan Matvejitj på sidan 15:

Klockan är över fem på eftermiddagen. En av Rysslands tämligen berömda lära män - låt oss rätt och slätt kalla honom för den lärde - sitter hemma i sitt arbetsrum och biter nervöst på naglarna.
- Det är upprörande! säger han och tittar ideligen på klockan. Det är höjden av bristande respekt för andras tid och arbete. I England skulle en sådan som han inte få så mycket som en kopek, han skulle svälta ihjäl! Nåja, vänta bara...
Den lärde känner att han måste ge uttryck för sin ilska och otålighet, varför han går och knackar på dörren till hustruns rum.

28 kommentarer:

  1. Tjechov skriver fina noveller, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Jeg liker virkelig godt å lese noveller. Det passer så fint å lese en eller to noveller mellom andre bøker. Jeg har tenkt å bruke boken jeg har smakebit fra i dag på den måten :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, noveller kan vara skönt att slappna av med. Fast jag läste en hel del av Tjechovs noveller igår kväll ;)

      Radera
  3. Läser noveller mellan varven, det är så...lagom på något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer ju onekligen snabbare till slutet :)

      Radera
  4. Älskar noveller men har än så länge inte läst något av honom. Det var en bra smakbit! Den här samlingen ska jag läsa. Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har en speciell berättarstil som är intressant.

      Radera
    2. Nu har jag förresten svarat på ditt mail Robert, ber om ursäkt för att du fick vänta.

      Radera
  5. Tjechovs noveller läste och gillade jag i tonåren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kan säga att de är väldigt ryska.

      Radera
  6. Åh, Tjechov! Längtar efter att läsa om. Det är något visst med rysk litteratur, något jag inte kan sätta fingret på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att jag läst några ryska författare. De är ofta så förfärligt ordrika. Sådana här noveller känns som en bra början.

      Radera
  7. Tjechov borde jag ju ha läst, jag som älskar de gamla ryssarna, men jag kan inte komma på vad det skulle kunna ha varit...

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Tanken har funnits att läsa noveller av Anton Tjechov, men på nåt sätt tycks det ha fastnat där. Blev förstås påmind nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite speciella, och det menar jag inte på något negativt sätt.

      Radera
  9. stackars frun! Tjechov är en fin novellist. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Tjechov borde man ha läst men jag tror inte jag gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes lite kul att ta en sån novellsamling.

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Ingen författare jag känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt den som skrivit förordet är Tjechov nog den störste av de ryska författarna, men det har han säkert haft betalt för att skriva :D

      Radera
  12. Låter intressant, han är väl mest berömd för just noveller. Kan tänka mig att sätta tänderna i några för att se hur de smakar i munnen, Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller, men även pjäser förstås.

      Radera
  13. Jag borde läsa fler noveller. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren ännu.

    SvaraRadera